• gladlouise

ikanobank???????

jag skall förmodligen låna pengar i sommar..
    men hur vet man om det är nån seriös eller inte?
    ikanobank? vad är det för några, är der nått seriöst? lite hjälp tack!

• Svar på tråden ikanobank???????
  • blondtjej

jag kan inte säga hur dom är utlåningsmässigt, men jag har mitt sparkonto där och är väldigt nöjd med det (bra ränta)

• molly 81

Ikanobanken har bra ränta, men kräver lite av låntagaren. Vi var för unga enligt dom att låna till en bil. Summan vi skulle låna var strax över 50.000. Så ingen jättesumma precis.. Både sambon och jag är födda 81.

Men hör med dom=) Dom var himmla trevliga annars!

• gladlouise

ja fast jag skall ansöka om 30 000 till att köpa lite nya möbler för i sommar..och när jag fyllde i på internet bara för att kolla om jag kunde få lån, då stod det i slutresulktatet att jag kommer få lånet om jag kan styrka att mina uppgifter är sanna, det vill säga att jag skulle skicka in 2 lönespecifikationer..hmm..men inget om vad jag skulle ha pengarna till...

• gladlouise

har ni några andra exempel på seriösa och bra sidor där man kan låna pengar?

• molly 81

ica banken. Det är liknande ikano. Tror de har samma krav. Där fick jag låna när jag studerade, detta för att jag är medlem i lärarförbundet.

www.ica.se sen klickar du dig vidare!

• villa villekulla

vi har lånat 55000kr på ikanobanken och dom är jätte bra.. min fd sambo som är låntagare (jag bara medsökande) är född 85 (jag 83:a) så för oss var det inget problem med åldern.

• PetraD

de är ju iallafall seriösa
    ett tips bara. göt inte ansökan på för många ställen bara för att kolla/testa.
    det görs ju en kreditupplysning varje gång & har man för många frågor på sig (kollat på flera) så är det till slut svårare att få ett ja. vare sig om man tagit ett lån där eller inte (bara frågat)

gladlouise skrev 2007-09-25 09:47:14 följande:
    har ni några andra exempel på seriösa och bra sidor där man kan låna pengar?
  • gladlouise

petradeliu: tackså mycket. kan vara bra att veta :)

• gladlouise

men på ikanobanken står det.
    låna utan säkerhet....vad betyder det?????

• PetraD

att du lånar pengar till en bil t.ex. så kan de ta den som säkerhet & det är att de kan ta bilen om ni inte kan betala lånet

gladlouise skrev 2007-09-25 10:13:14 följande:
    men på ikanobanken står det.låna utan säkerhet....vad betyder det?????
  • gladlouise

ok...är det bra eller dåligt att låna utan säkerhet då :D

• PetraD

svårt att säga om det är bra eller dåligt. varken eller tycker jag..
    de flesta banker har ju så
    men lånar man en mindre summa brukar de oftast inte ha det

gladlouise skrev 2007-09-25 10:15:54 följande:
    ok...är det bra eller dåligt att låna utan säkerhet då :D
  • gladlouise

ni som lånat från ikanobank, hur lång tid tar det innan jag får pengarna från det att jag skickat in ansökan?
    alltså vad är det för process innan man får pengarna?

• PetraD

om du gör en ansökan på internet så skickar de hem ett skuldebrev eller vad det heter.. där det står vad som kommits överens om. hur mycket du ska låna och på vilken tid och så..
    när du skickat tillbaka det till dem tror jag det ska ta ca 3-4 dagar innan du har pengarna

gladlouise skrev 2007-09-25 10:35:01 följande:
    ni som lånat från ikanobank, hur lång tid tar det innan jag får pengarna från det att jag skickat in ansökan?alltså vad är det för process innan man får pengarna?
  • Tjoflöjt

Jag har sparkonto där, och har haft ett lån. Allting har funkat hur bra som helst och bra räntor åt båda hållen. Med lånet gick det fort, bara några dagar.

Ikanobanken ingår ju i IKEA, så jag utgår från att dom är 100 % seriösa.

• Gorban
    gladlouise skrev 2007-09-25 09:21:18 följande:
    jag skall förmodligen låna pengar i sommar..men hur vet man om det är nån seriös eller inte?ikanobank? vad är det för några, är der nått seriöst? lite hjälp tack!
    Varför inte gå till din egen bank där du har lönekonto etc? De borde kunna ge dig hyfsad ränta på ett lån på 30000 kr. Min erfarenhet är att om man samlar hela familjens bankaffärer på samma bank så har man lättare att förhandla om t.ex. ränta.
Svar på tråden ikanobank???????