• isa78

Vi gravida från Öresundskliniken "del 3"

Startar upp en ny tråd för oss då vår gamla hade stängts ner.

• Svar på tråden Vi gravida från Öresundskliniken "del 3"
  • isa78

Kopierade med mig listan från vår gamla tråd :O)

Förälder:
    Helloween: 3:e IVF, dotter, född 070808
    timtom: dotter född 070903

GRAVIDA:
    isa78 1:a IVF, BF 28/10
    Virriga V 1:a FET, BF 5/11
    Dianthus 2:a ICSI, BF 5/12
    Justjack 1:a ICSI, BF 17/12
    Mandis76: 1:a IVF, BF 9/1
    Tingeling 79 2:a ICSI, BF 16/1
    Fia 30 3 ICSI, BF 15/1
    Tweenie: 2:a ICSI BF 16/1
    vickan78: 2:a IVF/ICSI BF 6/2
    Hopptro: 1:a ICSI, BF 11/2
    Honey79: 1:a IVF BF 11/2
    Snurrpellen: 5:e IVF BF 12/2 Enäggstvillingar
    xango : 2:a icsi BF 13/2
    Flickis71: Spontangravid efter 1:a ICSI, BF 14/2
    UlrikaG: 2 st IVF, 1:a FET, BF 19/2
    Agnes: 1:a IVF, BF 25/2
    Lucyinthesky 1:a IVF BF 20/5

• Agnes72

isa78,

tack för att du fixade fortsättningen. Jag satt precis här och var lite trög.. funderade på hur man gör

Hoppas ni mår bra allihopa?
    Isa är närmast i tur, vad spännande

Ha en bra dag

• Dianthus

Isa: Tack för att du startade en ny tråd!

Hur har ni det? Min shoppingrunda i helgen blev lyckad. Blev inga amningströjor (kanske lättare att köpa det efter förlossningen och när man vet om man kan amma), men det blev en fin mammatröja iaf . Köpte också en bh med stor omkrets som jag hoppades kunna ha istf mina två kopplade bh-förlängare. Jag har blivit så stor i omkretsen under bysten där magen går rakt ut. Känns som om allt skaver! Trodde att jag köpte en bra bh, men efter en dag med den och massor av skavsår under bysten så har jag nu på mig en "snygg" nätbh i mjuuukt material. Inte så snyggt, men vad gör man? Synd bara att jag köpte en bh i onödan. Den var inte superdyr, men ändå. Köpte den på Lindex. Man har väl inte öppet köp på bh-ar??

• Agnes72

Dianthus,
    jag tror inte man har öppet köp/bytesrätt på underkläder

Jag har också funderat mycket på amningströjor, men det var ett bra råd/tanke.

• Tingeling 79

Flyttade fram mig en dag på listan

Kopierade med mig listan från vår gamla tråd :O)

Förälder:

GRAVIDA:
    Fia 30 3 ICSI, BF 15/1
    Tweenie: 2:a ICSI BF 17/1
    vickan78: 2:a IVF/ICSI BF 6/2
    Hopptro: 1:a ICSI, BF 11/2
    Honey79: 1:a IVF BF 11/2
    Snurrpellen: 5:e IVF BF 12/2 Enäggstvillingar
    xango : 2:a icsi BF 13/2
    Flickis71: Spontangravid efter 1:a ICSI, BF 14/2
    UlrikaG: 2 st IVF, 1:a FET, BF 19/2
    Agnes: 1:a IVF, BF 25/2
    Lucyinthesky 1:a IVF BF 20/5

• tweenie

Isa: Bra intiativ att öppna en ny tråd.

Idag har jag varit på kontroll hos min barnmorska. Vi gick igenom vad ultraljudet visat och gick igenom provsvaren från blodet hon tog sist.
    Jag har min moderkaka liggandes bakåt och nere, så för tillfället blockerar den förlossningskanalen. Detta kan ändra sig så att moderkakan flyttar uppåt, men gör den inte det så blir det kejsarsnitt..

Svaren på blodproverna visade att jag är R-negativ. Hon förklarade vad detta betydde, men jag fattade ingenting! Hon förklarade igen och meddelade att det inte var någon fara för mig eller barnet, men att jag skall kollas ytterligare och barnet kollas vid födseln. Var barnet Rh-positivt så ska jag få en spruta..
    Jag får läsa på lite om detta och massa annat i alla böcker som jag köpt.

Annars var det bra med pyret. Den växer som den ska och hjärtljuden var klara och tydliga.

Ha det bra allesammans
    Kram

• Dianthus

Tweenie: Hoppas att moderkakan flyttar sig! Jag är också Rh-negativ. De betyder att ens egna blodkroppar saknar en viss rhesus-faktor. Cirka 85% av alla människor är Rh-positiva. Om fostret är Rh-positivt och dess blod kommer i kontakt med ditt så kan du börja utveckla antikroppar mot fostrets blodkroppar (eftersom Rh-gruppen är något främmande för din kropp). Det kan leda till att barnet får blodbrist. MEN, som förstföderska är denna risk väldigt liten. Det är i regel bara vid missfall, sena blödningar under graviditeten eller vid förlossningen som denna immunisering riskerar att ske. Därför får man i sådana fall en spruta som ska förhindra att ens kropp börjar bilda antikroppar. Om man inte fått en spruta och har utvecklat antikroppar är det risk att barn nr 2 får blodbrist, om den är Rh-positivt. Som förstföderska tas ca 2 blodprov under graviditeten för att kolla att du trots allt inte börjat utveckla antikroppar.

Hoppas att detta gjorde det hela lite klarare. Annars förklarar kanske böckerna lite mer pedagogiskt

• Agnes72

Vi har varit på ultra och allting såg OK ut. Skönt! Fick också reda på att vi ska få en pojke, barnmorskan hade problem att undersöka utan att avslöja... Helt OK för oss, vi ville veta.
    Blir kanske kejsarsnitt för min del också. Om det nu behövs är det ju bättre att det blir planerat, men känns ändå lite olustigt.

Tweenie, håller tummarna att det flyttar sig.

Ändrar BF med en dag...

Förälder:

GRAVIDA:
    Fia 30 3 ICSI, BF 15/1