• Tehya

Sociologi => C-uppsats

Hej alla, jag behöver hjälp med min c-uppsats som görs inom sociologin.

Det jag vill skriva om är hur tjejer i Counter Strike känner att de blir bemötta av killarna. Detta tycker jag är rätt intressant då spelet kan nästan jämföras med mansdominerande arbetsplatser. Tyvärr anser min handledare att jag inte ska skriva om det och bara skriva om hur en match ser ut. Däremot vill jag ha med genus i uppsatsen. Har jag fel som vill skriva om det??

Sedan har jag ett till problem med handledaren. Hon anser att jag ska ha med Robert Mertons "The focused interview". Det går ut på att jag t.ex. spelar in matcherna, visar det för tjejerna/killarna, tar ut vissa speciella och intressanta delar och intervjuar dom om det. Men jag vill inte göra det, jag vill bara använda mig av kvalitativ intervju.

Känns inte som att jag har kvar samma intresse för min c-uppsats eftersom jag inte får skriva om det jag vill. Jag har frågat och frågat och inte fått ordentliga svar från min handledare. Jag blir frustrerad och arg!

• Svar på tråden Sociologi => C-uppsats
  • Jordgubbssmak

Jag tycker du har helt rätt, visst är det väl ur en sociologisk vinkel mycket intressantare att titta på genusperspektivet också!
    Om du orkar tycker jag absolut att du ska stå på dig, en C-uppsats är ett så pass stort arbete att det nästan är ett krav att man brinner för ämnet.

Lycka till!

• Tehya

Tack så mkt. Känns bra att få lite stöd...känns som om jag blivit för osäker på ämnet att jag inte vet hur jag ska göra längre. Dessutom har hon lite en maktposition. Jag behöver ju hennes stöd för att fixa det här men funderar nu på att ta hjälp från andra.

Går det att fråga någon lärare från andra högskolor och universitet?

• Swifty

Känner igen mig i det du skriver om handledaren. Jag skriver min c-uppsats (läser till ssk) just nu. Från början var min tanke en litteraturstudie där sambandet mellan depression och sömnrubbningar skulle undersökas.

Nu har bara 4 veckor kvar på uppsatsen och skriver om Fatigue/kronisk trötthetssyndrom och det är en empirisk studie!!! Och detta för att jag lät mig styras av min handledare...helt galet! Nästan så jag skäms att jag inte stod på mig mer. men det är ju inte så lätt heller när man blir inkastad i att skriva en c-uppsats bara så där!

Stå på dig om du verkligen har en egen idé som du vill gå efter. En handledare är ju som sagt bara en handledare inte någon som ska bestämma...

• Tehya

Jo du sa något där, Swifty. Hon är ju bara handledare.

Funderade hela kvällen medan jag jobbade att hon kanske har lite rätt ändå... Jag kanske börjar uppsatsen med förutfattade tankar kring ämnet (vilken man eg. inte ska ha) men hon säger det inte direkt till mig. Jag tror jag kör på det hon säger (till viss del) att se vad som egentligen händer en match där både tjejer och killar spelar och sedan intervjua dom om det, för att se att min teori stämmer eller något sådant.

I teoridelen ska jag ha genus med iaf vare sig hon opponerar sig mot det eller inte.

Vill verkligen få den här c-uppsatsen gjord för en gångs skull så jag kan slippa tänka på den senare. Ångrar att jag bestämde mig för att skriva själv, behöver någon att bolla idéer med.

Svar på tråden Sociologi => C-uppsats