• smilli vanilli

Majsvälling till 4-månaders bebis?

Hej!

Är det någon som vet om man kan ge majsvälling till en 4 1/2 månaders? Alltså bara byta ut ett mål m ersättning så att hon blir mättare/sover längre på nätterna? På paketet står det frå 6 månader...

Vad tror ni??

• Svar på tråden Majsvälling till 4-månaders bebis?
  • NilleMilleTjejen

jag vet inte, men jag funderade på att ge min pojke välling med sked då han inte kunde dricka ur napplaska,tänkte då blanda den tjockare, jag frågade på bvc, de avrådde till detta eftersom det är viktigt att koncentrationen är rätt för deras känsliga magar. Hon nämde oxå att den är åldersanpassad, så jag tror inte du ska göra det, men du kan ju fråga på bvc.
    Tänk oxå på att majs har en bindande verkan, kan lätt ge hård mage. Havre däremot ger smidig mage, men din dotter kanske inte har det problemet.

• jojjo78

Enligt bvc så ska man inte börja ge tidigare. Dom har ju känsliga magar. Om jag vore dig så skulle jag nog vänta lite.

• barn03

Började ge välling när min son var 5 mån, ersättningen gick rakt igenom. Det gick jättebra!

• Yohanna85

Min bvc rekommenderade vid 4 mån ålder att pröva med gröt vid middagstid (helst mild havregröt, så att de ska vänja sig vid gluten, och majsgröt/välling är det ingen gluten i)

Om nu barnet kanske vaknar flera gånger på natten kan gröt hjälpa de att hålla sig mätta.

Min pojke brukar äta 1-2ggr per natt. Går upp och ner. Men han verkar lugnare nu när han får gröt.

• gabbilw

Det finns gröt som man kan ge från fyra månaders ålder. testa det=)

• Presario

Min pojk äter ersättning NAN2.
    Ett mål majsgröt på förmiddagen och nästan varje dag ett mål välling, från 6-månaders. detta har jag gett honom sen han var 4 månader. för ersättningen går rätt igenom, eller komemr upp lika fort. Han är aldrig nöjd när han får ersättning, utan när han ätit sin dos, så får jag trycka in nappen fortare än ögat och springa runt emd honom så han glömmer maten.

Jag var väldigt försikitg med vällingeni  början, ifall hans mage skulle reagera, men det har gått hur bra som helst! Det enda är att han blir mycket nöjdare o gladare och håller sig längre! Och det är ju bra!

Svar på tråden Majsvälling till 4-månaders bebis?