• annoo

Behöver desperata tips på bra kattsand & inget som klumpar sig!

Ja som det står ovan så behöver jag desperat hjälp, vi tyckte att vi hade bra kattsand ett tag men nu klagar nästan alla över hur det luktar hos oss vilket är jätte jobbigt och pinsamt för hallå hur ofta ska vi behöva byta lådan för att det ska minska doften?! Så nu är vi så himla trötta på vår kattsand ifrån euroshopper haha pinsamt men sant & vi vill ha er hjälp, vi skiter minst sagt i priset vi vill bara att katterna ska trivas i sanden och att den är luktfri och till sist inte behövs byta så himla ofta!
    Jo en fråga till er med inne katter, hur ofta byter ni lådan med 2katter?

Är jätte tackasam för svar

• Svar på tråden Behöver desperata tips på bra kattsand & inget som klumpar sig!
  • CinnamonMai

Jag har två lådor till mina katter, tömmer en eller två gånger om dagen men byter inte helt mer än varannan vecka.

Jag använder Pussi kompakt. Sedan har jag köpt Cat Sand Fresh som jag lägger i lådan ett par gånger i veckan så luktar det definitivt ingenting.

• FNiXa

Vi har kristaller istället för sand, ingen lukt och man byter var tredje vecka (sand) och bara tar bort bajset mellan.

• CinnamonMai

Såg att du ville ha klumpfri sand, det är den ju inte. Fast det tycker jag är himla bra, för då är det lätt att bara plocka bort klumparna.

• FNiXa

Glömde säga den kostar 65 kronor/påse men det räcker ju nästan en månad

• Zaria

Har du provat pellets? Finns även kristallet där man byter ganska sällan,man tar bara bort bajset och kristallerna skall absorbera lukt. Den är ganska dyr men kanske värd att prova?

• Gnista

Åh, vad heter Everclean numera? Dom har precis bytt namn. Den är suverän! Visserligen klumpbildande (varför vill du inte ha det, det är ju smidigt), men dryg och kapslar in lukten fint. Kostar ca 179 kr för 10 kg i djuraffärer. Annars, prova kristallerna som näms ovan.

• PrimaElv

everclean eller tidycats använder jag till mina 2 hankatter.
    det positiva med everclean är att det finns en speciell sort för katter som "luktar mycket",och är därför parfymerad. klart bästa sanden! tidycats är ungefär likadan,men utan parfym.jättedryg o för mina två räcker 10kg i en månad.
    everclean,10kg , 179kr
    tidycats,18kg , 219 kr

jag byter i lådan ungefär var tredje dag,ibland lite oftare,det beror på.

• LillaLulla

Jag använder den där från best friend, med kristaller. Skitbra! Klumpar sig inte och luktar inte.

• buu

Vi använder MissCat och jag tycker att den funkar bra, byter helt 1 gång i veckan men tar bort bajs varje dag, den är klumfri och nillig. 40kr för 8 liter.

• tinna

VIanvänder den med kristaller, tror att den heter Fresh and easy eller nåt sånt. ÄR rätt dyr men man behöver bata byta ca varannan vecka, vi har en vuxen katt och tre ungar för tillfället. NÄr vi bara hade en katt bytta vi sand e gång i månaden och tog bara bort bajset däremellan. Är rätt dyr men verkligen helt outstanding!

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • MaineCat

Här rensar vi lådan minst tvåggr/dag byter ut sanden var fjortonde dag tvättar ur lådorna med klorin.

Använder Pets Pal, cat exlusive, pussi kompakt

• MajaMaria79

Vi har bytt till Everclean och vi har tre katter. Det fungerar faktiskt över förväntan.
    Det är verkligen jättebra, vi har den med parfym i, det luktar som tvättmedel ungefär.

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • Zelda m 2 Barn

Vi anväder Pussi Kompakt,klumpbildande super bra behöver faktist inte byta så ofta då det blir klumpar.Vi gör rent varje dag,byter sand helt 1 gång i månaden,vi har förövrigt 2 vuxna katter. Sen har vi just nu 7 st kattungar de har en egen låda hos sig......Luktar inte hos oss...

*Amanda & Lucas Mamma*
  • majsanna

Vi använder eldningspellerts. Ja, jag vet. Det låter helkonstigt, men det fungerar jättebra. Det katten kissar på löses upp till sågspån och korvarna spolar vi ner i toaletten. Sedan rör vi om i lådan så att sågspånet torkar.
    Vi köper eldningspellerts på Bauhaus. 20 kilo för ca 80 kr. Räcker länge och vi byter lådan kanske varannan, var tredje vecka. Har en katt.

Svar på tråden Behöver desperata tips på bra kattsand & inget som klumpar sig!