• Dag o natt

Hur förändras en TIK i mentalitet efter en kastrering?

Jag skulle vilja veta av den anledning att jag har en tik som har aggressiva och mycket oroliga tendenser vid skendräktighet. Hon har det mycket jobbigt dessa perioder och är väldigt känslig när det bubblar hormoner i kroppen på henne, likaså vid löp. Jag tror inte att en kastrering är en lösning för att slippa undan problem på ett enkelt sätt men jag skulle vilja veta om det kanske kunde "hjälpa" henne. Det är väldigt jobbigt för henne dessa perioder och varken hon själv eller omgivningen mår bra av detta. Jag undrar om en kastrering av tik kan påverka positivt eller negativ på hennes mentalitet och hur hon är. Hanen kan ju bli mycket lugnare när han blir kastrerad men hur blir tiken? Förstår att det är väldigt individuellt hur de svarar på en kastrering. Men vad har DU för erfarenheter av kastrerade tikar?

• Svar på tråden Hur förändras en TIK i mentalitet efter en kastrering?
  • LillaLulla

Jag har ingen erfarenhet av kastrerade tikar, men om Rally skulle få sådana besvär att hon led av sina skendräktigheter och löp så skulle jag starkt överväga en kastrering! Visst, det är en stor operation och så vidare, men vad är alternativet? Hon lär ju knappast sluta med löpen helt plötsligt!

• Dag o natt

Jag ska till veterinären om 2 veckor och ska prata igenom besvären då. De kommer säkert ge mig information om allt. Men jag vill höra vad andra har för erfarenheter, positiva som negativa. Detta är ett stort ingrepp. Jag vill inte göra något förhastat... Jag är mest orolig över de aggressiva tendenser som hon visat vid skendräktighet. Vill inte utsätta henne för situationer där hon skulle kunna göra något dumt. Hon mår absolut inte bra och jag tycker synd om henne.

• LillaLulla

Testa att fråga på diverse hundforum? vovve.net eller alltomhund.se kanske? Hoppas du hittar några bra svar! Många är ju så fruktansvärt emot kastreringar, men de har troligen aldrig haft en hund med sådana besvär heller.

• Dag o natt

Det kan jag ju göra! Absolut. Jag kan förstå att man kan tala emot kastrering om det är ägaren som brister i engagemang och tror en kastrering är lösningen till "alla" problem. Men då glömmer man nog att det finns hundar som verkligen lider av hormonerna.

• Rottis77

Min tik förändrades INGENTING, precis likadan som innan. Pigg, glad, ingen ökad aptit, fin i pälsen, och har INTE gått upp ett enda gram på nästan 5 år.

• Rottis77

Ojjjj, glömde skriva att din hund kommer att vara som hon är mellan 2 löp om du kastrerar henne. Och på din hund tror jag bara att det endast kan bli positiv förändring.

• Dag o natt

Låter bra. Jag vill ju inte att hon ska ändras annat än att besvären försvinner.

• Jolinsmamma

funderar oxå på att kastrera våran tik då hon hade besvär med skendräktigheten i våras. Inte så att hon mentalt blev så förändrad men hon fick väldigt svullna och infekterade juvrer. Hon löper nu och vi avaktar för att se vid nästa skendräktighet om det blir likadant. Visst är det ett stort ingrepp men jag tycker att det kan vara värt det om man ändå inte ska ha dom i avel. Sen har man ju alltid risken att tikar drabbas av livmodercanser eller juvertumörer. ÄR eran tik på det viset som du beskriver så tror jag absolut att en kastrering kan hjälpa. Jag känner en hund som hade det på samma sätt ungefär, och hon har blivit mycket bättre efter kastreringen..just på den mentala biten. Så lycka till och hoppas att det löser sig. Vet du föresten vad du skulle få betala för en kastrering??

• stina72

Min hund förändrades ingeting mer än att hon blev skottberörd i samband med kastreringen, men jag har inte belägg för att det har något samband.
    Min hund hade inga problem med skendräktighet eller liknande.

• Dag o natt

Jolinsmamma: Lycka till med eran och det är som du skriver att man riskerar ingen tumör om de blir kastrerade. Min tik är mellan två löp nu. Jag ska in till vet på måndag och tänkte ta upp frågan då där. Jag har ingen aning om vad detta kan kosta. Har snokat runt lite efter prisuppgift men hittar inget. Jag lovar att berätta hur det gick hos vet och vad de sa.

Stina72: Skönt att höra att eran tik är densamma som innan. Jag har en hund med mycket "motor" och jag vill gärna att hon förblir sådan efter kastrering. Jobbigt att din blivit skotträdd. Kanske något du kan träna? Eller bara se till att hon inte utsätts för skott, men inte det lättaste att komma ifrån när det blir nyår.

• LillaLulla

stina - hu, det måste vara jobbigt med skotträdda hundar. Eller mest jobbigt är det ju för DEM, förståss!

Svar på tråden Hur förändras en TIK i mentalitet efter en kastrering?