• Lycka2007

Någon som förknippat järntabletter med huvudvärk/migrän?

Precis om rubriken.. Äter Niferex och börjar tro att det kan vara de som ger mig huvudvärk och ibland migrän.

• Svar på tråden Någon som förknippat järntabletter med huvudvärk/migrän?
  • Ananaspaj

Nej men tvärt om...om jag haft lågt järnvärde och inte ätit järntillskott så får jag mer huvudvärk och migrän.

• Lycka2007

Det kanske är det som gör det då.. Tänkte inte på att det kunde vara tvärtom. Trots 2 tabletter/dag så sjunker mitt värde, från 112 sist till 105, på 2 veckor. 

• Lycka2007

Får huvudvärk främst mot kvällskanten, är det nåt du också känner igen kanske?

• Ananaspaj

Jepp. Däremot funkade inte

• Ananaspaj

...hmmm vad hände...??

..niferex, blev grymt dålig i magen av dem. Bytte till Duroferon, en gång på fm och en gång på em med jos eller c-vitamin, ej ihop med mat! Har ätit dem i ca en månad nu och nu äntligen är järnet på väg upp. Från 112 till 125 på en och en halv vecka nu senast jag mätte, innan har det stadigt gått ner...

• Nicke

Kör med dubbel dos blutsaft istället om tabletterna inte funkar.
    Frugan har gjort så med båda barnen. Från 101 till 125 ganska snabbt.

• Nicke

Alltså, dubbel dos morgon och kväll. Funkar prima! Dessutom får man en massa annat bra på köpet. Lite dyrare kanske men det funkar.

• Cam75

Har grym huvudvärk dag som natt 3-4 v. nu.. (v17+3) blodvärde var 100 (och strax under, 98 hon tog det igen..)i torsdags på koll hos mb.. är det samma värde som ni pratar om?? hon sa bara att hon tyckte kanske att det var dax att börja lite med järn..

• Nicke

Umm... under 100 så MÅSTE man göra något.
    Då är det på tok för lågt.
    Du bör väl ha runt 115 vid graviditet.
    Går det under 120 så bör man börja ta extra järn.

Cam75 skrev 2007-09-25 16:02:02 följande:
    Har grym huvudvärk dag som natt 3-4 v. nu.. (v17+3) blodvärde var 100 (och strax under, 98 hon tog det igen..)i torsdags på koll hos mb.. är det samma värde som ni pratar om?? hon sa bara att hon tyckte kanske att det var dax att börja lite med järn..
  • Lycka2007
    Ananaspaj: Blir likadan i magen av Niferexen! det vet min bm om också, men ändå vill hon att jag ska ta 2/dag.

Niklas: Blutsaft? Vad är det? =) Och var får man tag i det? Aldrig hört talas om blutsaft..
  • Ananaspaj

Lycka2007
    Byt till DUROFERON då och prova. Min bm avrådde från blutsaft för man får dricka så mycket om det ska ha samma effekt( är inte lika järnrikt), dyrt blir det då. Vanliga järntabletter är oxå dyra men dryga. Jag kombinerar med Mitt val Kvinna och Mitt val kombi, en dos av varje. Sen tänk på att inte ta järn med mat och inte med mjölk.
    Lycka till

• Ananaspaj

...och ta inte båda samtidigt!!! Det är långsamtverkande och kroppen kan bara ta upp viss mängd åt gången så ta vid två tillfällen!

• Nicke

Blutsaft är en blandning av naturliga... frukter och grönsaker typ.
    Innehåller mycket järn men skillnaden mot tabletter är att det är naturligt järn plus att man inte blir lika hård i magen. Blutsaft finns i alla hälsokostbutiker och i hälsokosthyllan i väldigt många butiker. Kolla dock priserna. De skiljer sig kraftigt från plats till plats. Det är oftast alltid mer ekonomiskt att köpa den stora flaskan. Blutsaft kan man dricka när man inte är gravid också, man som kvinna. Det innehåller mycket bra saker som sagt. BM snackade om tabletter med frugan men vi sa att vi körde med blutsaft och det kände de mer än väl till och tyckte lät bra. Det funkade även väldigt bra och personligen så tycker jag att det smakar väldigt gott. Det smakar lite järn förstås.

Lycka2007 skrev 2007-09-25 16:45:39 följande:
    Ananaspaj: Blir likadan i magen av Niferexen! det vet min bm om också, men ändå vill hon att jag ska ta 2/dag. Niklas: Blutsaft? Vad är det? =) Och var får man tag i det? Aldrig hört talas om blutsaft..
  • Therese33

Jag har migrän sedan jag var liten och äter Hemofer+ och jag får ingen huvudvärk/migrän pga dom...

• Ananaspaj

Blutsaft smakar så illa bara....för mig har det aldrig räckt med det järninnehållet. Tvingas ta tabletter.

• Nicke

Hur man tycker att det smakar skiljer sig som tur är från person till person.
    Normal dos räcker inte. Dubbel dos morgon och kväll tog frugan.

Ananaspaj skrev 2007-09-26 14:32:28 följande:
    Blutsaft smakar så illa bara....för mig har det aldrig räckt med det järninnehållet. Tvingas ta tabletter.
  • leilapeila

jag å min kollega köpte varsin flaska Iron vital F. Så fort jag tar en sked av järnet så känns det som om ett tryck skickas upp rätt upp i fontanellen å jag får huvudvärk, så frågade jag kollegan om hon får huvudvärk av järent och hon sa att hon åxå får det, typ bakis huvudvärk.

Svar på tråden Någon som förknippat järntabletter med huvudvärk/migrän?