• EmmAhh

Bord i ek

Någon som vet vart jag kan hitta ett fint och stadigt bord i ek till ett BRA pris? Det ska vara ca 180cm långt, nämligen plats för 6st stolar.

Jag har sett att IKEA har ett bord som kostar 1900kr fast det är i ekfaner. Snyggare med oljad ek, fast bekvämt med faner. Jag är aningen fundersam över om jag ska ta IKEAs bord eller ej.

• Svar på tråden Bord i ek
  • Madida

Vart bor du??

Vi köpte ett kanonsnyggt oljat massivt ekbord med 6 stolar till. Det inhandlades på Nilssons i Svedala.

• Madida

Skulle aldrig köpte ett med ekfanér trots att det är billigare och enklare..

• Madida

Aha Då lär du inte handla i Svedala :-P

Jag tycker iaf att du ska satsa lite mer pengar och köpa ett rejält bord i massiv ek.

• EmmAhh

Jag har bestämt mig för att köpa stolar på IKEA eftersom jag vill ha i tyg och deras tyger är tvättbara och dessutom kan man byta tyg om man tröttnar på det. Finns ju väldigt mycket att beställa från bemz. :)

• EmmAhh

Men hur känsligt är ett ekbord då? Jag funderar mest på om man spiller något..

• Xgirl83

Haléns har bord + 6 stolar för 4000:-, men du kanske inte ville ha stolar till?

• Xgirl83

Aha, nu såg jag att du ville köpa stolarna från IKEA. Men kolla Haléns ändå, inte omöjligt att de har bara bord också.

• EmmAhh
    Xgirl83 skrev 2007-09-25 15:08:08 följande:
    Haléns har bord + 6 stolar för 4000:-, men du kanske inte ville ha stolar till?
    Jag vill ha helklädda stolar. Ser att de har för 6000kr i skinn men jag har katter och blir inte så fint om de klättrar på skinnstolarna.
  • EmmAhh
    Xgirl83 skrev 2007-09-25 15:09:23 följande:
    Aha, nu såg jag att du ville köpa stolarna från IKEA. Men kolla Haléns ändå, inte omöjligt att de har bara bord också.
    Hur är kvaliten på deras möbler? Är kvaliten som Jysk vill jag inte ha det.
  • Xgirl83

EmmAhh skrev 2007-09-25 15:11:44 följande:

Hur är kvaliten på deras möbler? Är kvaliten som Jysk vill jag inte ha det.
    Jag har det bordet + stolar som jag nämnde, men vi har bara haft det sedan tidigt i våras så jag vet inte så mycket om kvaliteten förutom att det håller och är stabilt än. Fast det behövs oljas en extra gång.
  • Madida

Ett riktigt ekbord är ganska känsligt, speciellt i början. Men med rätt medel att olja/vaxa det med (kostade 70kr och lär hålla till typ 7ggr) och en fiffig liten slipsvamp kommer det stå sig fint. Olja det typ 2-3ggr/år.

Vi spillde ut ett halvt glas vatten på det och på bara en liten stund reste sig lite träfiber men det fixade man snabbt bort.

• EmmAhh
    Xgirl83 skrev 2007-09-25 15:17:34 följande:
    EmmAhh skrev 2007-09-25 15:11:44 följande: Jag har det bordet + stolar som jag nämnde, men vi har bara haft det sedan tidigt i våras så jag vet inte så mycket om kvaliteten förutom att det håller och är stabilt än. Fast det behövs oljas en extra gång.
    Jo ekbord ska ju oljas en gång när de är nytt och sedan ca 1gång om året. Det är ju lite jobb..
  • mammatillvictor
    EmmAhh skrev 2007-09-25 15:07:18 följande:
    Men hur känsligt är ett ekbord då? Jag funderar mest på om man spiller något..
    Har ekbord som matsalsbord och det är helt ok. Det är känsligt om man spiller men fördelen med att köpa ett riktigt ekbord, inte ekfaner är att man kan slipa det om det blir skador eller fläckar. Man får helt enkelt ha underlägg när man äter, och torka upp det våta om man spiller direkt.
Svar på tråden Bord i ek