• MaijaO

Har ditt barn haft hand-fot-mun virus/höstblåsor/mul och klövsjuka?

Fick precis veta att det är det min son har. Han har blåsor i händerna och vi trodde först att det var vattkoppor. Det roliga är att jag typ aldrig har hört talas om denna infektion så nu är jag bara nyfiken på hur många som har erfarenhet av den. Har du, ditt barn eller någon du känner haft detta?

• Svar på tråden Har ditt barn haft hand-fot-mun virus/höstblåsor/mul och klövsjuka?
  • Lillskrubban

Bägge mina barn har haft höstblåsor, sonen hade det för 2 år sen och enbart i munnen. Dottern fick det i somras, hon hade i munnen, på händer, fötter och på rumpan.

• MaijaO

Hade du hört talas om det innan din son fick det? Jag känner mig så obildad på något sätt! Hur har jag kunnat missa denna sjudom?

Lillskrubban skrev 2007-09-25 15:12:05 följande:
    Bägge mina barn har haft höstblåsor, sonen hade det för 2 år sen och enbart i munnen. Dottern fick det i somras, hon hade i munnen, på händer, fötter och på rumpan.
  • MaijaO

Nej jag vet att de inte hör till samma virusgrupp. Men det kallas, felaktigt, i folkmun likväl för mul och klövsjuka. Därför tog jag med det namnet också.

Sencha skrev 2007-09-25 15:14:40 följande:
    Mul- och klövsjuka är INTE samma sjukdom som hand-fot-mun-virus/höstblåsor.www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/mul-oc.../
  • Yessicha

min son som nu är 6 år hade dt när han var kanske ett/två år.. han hade blåsor under fotsulorna & i händerna... lite jobbigt för honom att gå då det gjorde ont men annars gick det rätt bra.. Var värre för en bekant vars son fick i munnen & det gjorde visst rätt ont..

• Sasson

Grejen är att det smittar inte till vuxna eftersom i princip alla vuxna har haft det. Ingen av de läkare vi träffat har någonsin sett det på en vuxen, de säger alla att det är ngt man "ska" ha som barn. Ibland kanske det knappt märks. Så så vanligt är det Fast jag hade inte heller hört talas om det innan Alva fick det, trots att jag ju troligen har haft det själv som barn.

• siamusen

Japp, min son har haft det.

• Miew

Min son Viggo hade det samtidigt som hans lillasyster föddes. Han fick det dock väldigt milt och hade blåsorna mest runt munnen, nån enstaka i. Han klagade inte så mycket och de försvann efter en vecka tror jag om jag minns rätt...

• FIA1

Min lilla dotter på 21 månader har dragits med höstblosorna i över 3 1/2 vecka. Hon hade dem i handflatan + ovansidan, fötter och knän och i munnen men nu är de nästan helt borta, men även jag blev drabbad men jag fick bara i handflatan.

• Lupiner

Min dotter (15 mån) + jag själv hade det för en knapp månad sen. Fy, vi var riktigt kassa eftersom vi lyckades få värsta sorten med feber o spydde (som man tydligen kan få ibland). Det var länge sen jag var så kass!Jag var mkt sämre än dottern o hade även världens huvudvärk. Jag fick blåsor i händerna o dottern under fötterna o i baken. Blåsorna satt i ca 1,5 vecka.

• MaijaO

Pojken har också haft feber, lite förkylningssymptom och diare. Men ingen av oss andra har fått det. Och bvc sa att det var helt ok att skicka honom till dagis efter att febern lagt sig och han piggat på sig lite. Så han var där idag.
    Hur smittar det igentligen?

Lupiner skrev 2007-09-26 17:52:43 följande:
    Min dotter (15 mån) + jag själv hade det för en knapp månad sen. Fy, vi var riktigt kassa eftersom vi lyckades få värsta sorten med feber o spydde (som man tydligen kan få ibland). Det var länge sen jag var så kass!Jag var mkt sämre än dottern o hade även världens huvudvärk. Jag fick blåsor i händerna o dottern under fötterna o i baken. Blåsorna satt i ca 1,5 vecka.
  • Miew

Det smittar genom kontakt, ¨å han ska inte pilla på sin syster för mycket. Men från början så är det ett virus, jag har hört att det kan ligga latent i kroppen ett tag och sen bryta ut, men sen så smittar blåsorna genom kontakt, och ännu mer om dom spricker.

• Gottekorven

Min tjej hade det för 1 månad sen. Nästan bara i munnen. Jättejobbigt, åt nästan inget på en vecka.

• maximilian04

Min son har det nu.
    Vi lever just nu på bristningsgränsen båda två.
    Han äter inte, dricker inte och gråter och gråter och gråter....
    3:jde dygnet nu, vänder det inte typ imorgon tror jag att jag dör av ren trötthet

• Masi

Jo det där har vi haft, jag med, men jag hade bara i handflatorna.

• Gottekorven
    maximilian04 skrev 2007-09-26 21:51:31 följande:
    Min son har det nu.Vi lever just nu på bristningsgränsen båda två.Han äter inte, dricker inte och gråter och gråter och gråter....3:jde dygnet nu, vänder det inte typ imorgon tror jag att jag dör av ren trötthet
    Vill inte låta negativ, men vi hade det så i en vecka. Har hört nu i efterhand att det finns ngn typ av salva till munblåsorna som lindrar. Och värme förvärrar, så ge ingen varm välling eller så.
    Hoppas att det går över snart!
  • Masi

Kom på att glass brukar svalka för munblåsorna typ piggelin.

• Lupiner

Glömde ju skriva att jag hade munblåsor också. De gjorde fruktansvärt ont så hur ska inte barn uppleva det då? Jag sköljde iaf med hexident (finns receptfritt på apoteket) o jag tyckte det blev lite bättre. Men barnen måste ju vara så stora så de inte sväljer vätskan.

• maximilian04

Gottekorven;

Har slutat tro på läkarnas glädjeprognos, de sade redan i måndags att det skulle vara typ kulmen då men här blir det bara längre och värre....
    Jag har förhoppningen att det ska kunna bli dagis på måndag, i övrigt vågar jag inte tro någonting

Svar på tråden Har ditt barn haft hand-fot-mun virus/höstblåsor/mul och klövsjuka?