• Anonym

Puls på 120 hela dagen.

Jag har sovit dåligt av kärlekssorg, och jobbet har varit påfrestande.

Varje gång jag mätt min puls har den varit 120.

Är det farligt???

Den börjar gå ner nu för saker börjar kännas bättre.

• Svar på tråden Puls på 120 hela dagen.
  • Anonym

puffar.. har verkligen ångest för det här

• min dotter Julia

ring sjukvårdsrådgivningen eller vårdcentralen om du är orolig

• Anonym

Jag törs inte!! Så rädd att det ska vara farligt!

min dotter Julia skrev 2007-09-25 15:52:14 följande:

ring sjukvårdsrådgivningen eller vårdcentralen om du är orolig
  • Anonym

Du frågar ju här?
    Om någon säger att det är farligt här eller om sjukvårdsupplysningen gör det... vad spelar det då för roll? :)

Anonym skrev 2007-09-25 15:53:53 följande:
    Jag törs inte!! Så rädd att det ska vara farligt!min dotter Julia skrev 2007-09-25 15:52:14 följande:
  • Anonym

Låter som ångest!? Panikångest är inte alls farligt, bara obehagligt. Kärlekssorg och stress på jobbet kan mycket väl orsaka att pulsen är så hög. Försök låta bli att fokusera på pulsen. Det är ju eg ganska oväsentligt hur hög den är, eller hur?

• min dotter Julia

skulle de vara farligt vore det väl bättre att ngn med Kunskap säger till dig vad du ska göra än om ja tex säga de är lite högt försök att vila dig lite..

sen beror mkt på också hur man förövrigt mår...

de är ingen ide att ngn här spekulera.. så är du tillräckligt orolig så ring de ställerna  som jag nämnt innan

• Anonym

Det känns skonsammare att skriva än att prata, plus att det känns farligare om utbildad personal är oroade.

Anonym skrev 2007-09-25 15:54:44 följande:
    Du frågar ju här?Om någon säger att det är farligt här eller om sjukvårdsupplysningen gör det... vad spelar det då för roll? :)
  • Anonym

Ja vet inte... jag är rädd att slita ut hjärtat och dö i förtid.

Anonym skrev 2007-09-25 15:59:01 följande:
    Låter som ångest!? Panikångest är inte alls farligt, bara obehagligt. Kärlekssorg och stress på jobbet kan mycket väl orsaka att pulsen är så hög. Försök låta bli att fokusera på pulsen. Det är ju eg ganska oväsentligt hur hög den är, eller hur?
  • Anonym

Men om outbildad personal är oroad eller ej på falska grunder så betyder ju svaren här faktiskt INGENTING.

Anonym skrev 2007-09-25 15:59:31 följande:
    Det känns skonsammare att skriva än att prata, plus att det känns farligare om utbildad personal är oroade.
  • Anonym

Snälla... Jag vågar inte ringa...

Anonym skrev 2007-09-25 16:00:32 följande:
    Men om outbildad personal är oroad eller ej på falska grunder så betyder ju svaren här faktiskt INGENTING.
  • Anonym

Jag förstår din oro men om du undrar och vill ha svar som är riktiga så bör du ju göra det.
    Börja med att ta det lungt och fundera inte så mycket. :)

Lycka till.

Anonym skrev 2007-09-25 16:01:20 följande:
    Snälla... Jag vågar inte ringa...
  • min dotter Julia
    Pulsen varierar

En vuxen person som vilar har vanligtvis en puls på cirka 60 till 70 slag per minut. En vältränad person har däremot lägre puls, den kan då vara 45 till 50 slag per minut i vila.

Pulsen kan variera mycket i olika situationer. När man anstränger sig ökar pulsen. Pulsen blir också högre om man är stressad eller är rädd för något. I en sådan situation kan en puls runt 100 slag per minut vara helt normalt. När man har ont eller när man har feber blir pulsen också högre. Kaffe, nikotin och en del läkemedel kan höja pulsen, men det finns också läkemedel som sänker pulsen. Om man förlorar mycket blod blir pulsen högre. Om man svimmar är pulsen däremot oftast låg.

Barn har högre puls än vuxna. Hos barn under ett år är pulsen runt 130 slag per minut, en femåring har en puls på ungefär 110 slag per minut och en tioårings puls är cirka 90 slag per minut. Från 16- till 17-årsåldern är pulsen som hos vuxna.

Pulsen kan också kännas olika kraftig. Om man förlorar mycket blod blir pulsen snabb men svag och svårare att känna. Däremot blir pulsen kraftig och lättare att känna när man anstränger sig. Ibland kan man höra sin egen puls i öronen, om man ansträngt sig mycket eller ligger ner på örat.

• Anonym

Okej tack för svaren!

Jag hade hoppats att någon kunde komma med egna erfarenheter, att er puls också blir högre vid stress/sömnbrist/extrem olycxklighet

• Anonym

Söka hjälp för att jag inte törs ringa sjukvårdsrådgivningen? Hahahahaha! Nej du med det problemet skulle jag inte bli högprioriterad i den redan belastade sjukvården.

Jag har redan frågat läkarna på nätet men de svarar svävande, jag blir inte ett dugg klokare. De verkar ärligt talat inte veta.

min dotter Julia skrev 2007-09-25 16:06:17 följande:

www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsr.../på denna länkkan du även fråga dem direkt istället för tele.. o har du problem med att ringa kanske du borde uppsöka hjälp för detta med
  • Nicke

Visst är det så. De flesta får högre puls vid stress och oro.

Anonym skrev 2007-09-25 16:05:48 följande:
    Okej tack för svaren!Jag hade hoppats att någon kunde komma med egna erfarenheter, att er puls också blir högre vid stress/sömnbrist/extrem olycxklighet
  • Anonym

Ok, inte för att jag förstår vad det eg gör för skillnad... Men visst, jag har två ggr under mitt liv, haft puls som legat stadigt över 110 under längre period, dvs flera dagar i sträck. Den ena gången var för länge sedan, när jag låg på psyk, efter att ha försökt ta mitt liv, i samband med attäktenskapet gick åt skogen. Den andra gången, var nyligen, även då med relationsproblem och psyk inblandat. Såå...känns det bättre nu??

Svar på tråden Puls på 120 hela dagen.