Någon här som har haft en jättejobbig och svår inskolning?
Har börjat skola in våra pluttar på dagis nu.
Den ena är 1 år och den andra killen 2,5 år.
Dom går tyvärr inte på samma avdelning, lillkillen går ju på småbarn och den stora går på syskon. Vilket gjorde lite ont i hjärtat när jag hörde att det skulle bli så. Men han är tydligen för stor för att gå på småbarn!
Han är lite speciell den stora killen så jag kände direkt att det här kommer bli svårt, att skola in honom på syskonavdelningen där det går barn i åldern 3-5, jättevilda och högt tempo... Vår son är så blyg, försiktig och lugn och gillar inte alls vilda tempon. Dessutom är han väldigt sen språkligt och mm mm mm.
Alla människor säger bara typ "ååååå huuuuur kan du lämna den lille på dagis redan" och syftar då på ettåringen.
Men jag har aldrig haft några tvivel på honom, det lilla solskenet. Idag var andra dagen av inskolningen och personalen säger redan att det går hur bra som helst och att vi nog inte behöver mer än 4 dagar med honom. (har inte sett med egna ögon eftersom hans pappa är med honom på inskolningen, jag är med storisen, men maken säger att lillen inte bryr sig om pappa är där eller ej utan smälter in i gänget hur lätt som helst och är överlycklig med alla barnen och alla leksaker)
Jaja till saken. Det verkar bli en riktigt jobbig inskolning nu med min stora kille! Personalen säger att det kommer ta rätt lång tid, sånt ser dom ju redan. Och han är verkligen jätteblyg och rädd och försiktig.
Visst han bryr sig inte om mig så mycket, han är väldigt nyfiken och sådär, klänger inte på mig hela tiden heller utan vill utforska allting. Men han vågar verkligen inte närma sig dom andra barnen, han kommunicerar inte med någon alls, inte ens med mig, och han gömmer sig hela tiden, lägger sig på en madrass och bara ligger där helt apatisk, osv osv.
Nu kan det ju va så att vi misstänker ändå, redan innan, att han har nån beteendestörning av nåt slag, men jag oroar mig så mycket ändå med det här med dagiset.
Kommer han nån gång att intregera med dom andra barnen eller kommer han alltid va för sig själv och bara vara tyst hela tiden.
Det verkar bli skitsvårt.
Det blev ett långt inlägg men jag efterlyser lite berättelser från er som haft långa jobbiga inskolningar och sen hur blev det sen efteråt??
Ni som haft blyga försiktiga lugna barn hur har det gått för dom barnen sen??
Usch det känns jobbigt det här!
Hoppas nån kan skriva nån rad och berätta!!