• Skylark

Bra baby-olja, blöjor, etc ... tips?

Hejsan! Jag är bara i v.29 än (planerat snitt den 28/11) men vi vill gärna handla hem basic-grejerna nu... :) Blir dock helt förvirrad i baby-prylsdjungeln bland förbrukningsvaror (blöjor, tvättlappar, oljor, salvor, nappflaskor etc, etc...) och skulle va' jättetacksam för lite info fr er med erfarenhet!

T ex barnolja: natusan eller barängen eller..? Vad ska man tänka på och vilket märke är bäst tycker ni som har erfarenhet... Allergi-säkerhet är en prioritet hos oss. :)

Och blöjor - är det nån (prisvärd) skillnad på tex ica's (budget) eller Libero mfl lite dyrare...? TACKSAM för ALLA tips om bra produkter till bra priser! Kram på er alla!

• Svar på tråden Bra baby-olja, blöjor, etc ... tips?
  • mamma till Alvin

libero e jätte bra!
    köp inotyol salva på apoteket....fr rumpan
    miniderm för torr hud på appoteket.
    barnängens olja parfymfri
    tvättlappar använder jag bara under rumpan på skötbordet.
    använder bomull o vatten.
    nappflaska.-nan e bra se till att nappen e för nyfödda finns på ullared
    babysemp ersättning tetrapack ifall amning krånglar alltid bra att ha hemma!!!
    bröstsalva-bepathen på apoteket....amningsinlägg
    rumptermometer glidsalva o m du vill ha det finns på apoteket

• jacke83

Se upp, barnoljan kan innehålla rester ifrån bensintillverkningen. Det var vad vi fick veta på BB, de haft två kemister som patienter för några år sedan och på den vägen fått veta det.

Hon rekomendera olivolja.

• Blå Flygare

Nautusan innehåller mineraloljor, så undvik det. Tror att även Barnänger gör det. Olivolja eller rapsolja går precis lika bra (bättre).

Undvik också våtservetter, för de innehåller konserveringsmedel (plus ofta en massa annat skit), så de ska bara använadas "i nödfall", inte till vardags.

Smörj inte in huden om den inte blir torr. Miniderm innehåller mineraloljor och torkar ut huden i längden. Jag vet, jag har smörjt både mig och min dotter med det.

Om du tänker på allergi så kan du redan nu göra två saker som minskar riskerna: Ät omega3 och ProViva nu under graviditeten. Det har bevisad effekt. Synd jag inte viste det innan!

Nappflaskor behöver man inte köpa i förvägLita istället på att amningen kommer att funka. Och gör den inte det så löser ni det då. Det är aldrig panik att man inte har nappflaska hemma (man kan ge på sked, ur skål)

• mrsjling

Jag rekommenderar Weledas produkter. Babyoljan och deras zinksalva är super bra! Har provat inotyol, bepanthen etc men deras är bäst tycker jag. Tvål o schampo tycker jag inte behövs, plus att det torkar ju ut. Så mitt tips är att vänta me det.

Sen tycker jag man ska undvika våtservetter så mycket man kan, dom är ju fulla av kemikalier. Vi köpte frottétvättlappar från www.minimundus.se som har varit suveräna. Nu är sonen 15 månader men de ser ut som dom är nya.

• 3 barns mor

weledas babyolja är bra.

sen blöjor är svårt att säga får man nästan prova sig fram olika från barn till barn

• Skylark

Oj, tack för alla svar! Det här kräver eftertanke ser jag... är glad att jag frågade! Intressant (o skrämmande!) det här med rester av bensintillverkn/mineralolja etc i barnolja... Får prova oss fram med olivolja o weledas produkter... och babysemp ersättnign kommer definitivt finnas hemma! Tack än en gång alla för expertråd! Nu känns det lite lättare att gå ut i myllret i butikerna! Kram!

• Mary the fairy

Om du har nån babyland- eller babyproffsenaffär i närheten så kan du få ett gratis "pamperspaket" som bla innehåller oljor från weleda o pampersblöjor. Tänkte om du var intresserad av oljorna så kan du ju testa proverna innan du köper egna.

Vi har än så ´länge varit supernöjda med Libero...har visserligen inte testat nåt annat än så jag vet inte om vi skulle va lika nöjda med nåt annat men libero är iaf bra för vår lilla tjej. Om du går in på liberos hemsida o anmäler dig till liberoklubben så får du massa rabattkuponger att handla blöjor för. alltid bra

• Skylark

Oj vad bra! Jo, vi har nog en kupong för att hämta ut en baby-basic-box fr Pampers här nångstans (hade glömt!). Och det blir en skön promenad till Babyproffsen! :)

• synthetic

*Libero blöjor är favoriten här
    * Olivolja för skorvet på huvudet och torra fläckar
    * Inotyol för röda rumpan
    * ICA våtservetter, fri från alla blämedel och fått bäst i test Enda dottern min inte blivit röd av!
    * Euroshopper torrservetter om man vill ha torra och blöta själv

♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
  • synthetic

Hade ingen lapp men de fixade i butik

Skylark skrev 2007-09-25 18:08:12 följande:
    Oj vad bra! Jo, vi har nog en kupong för att hämta ut en baby-basic-box fr Pampers här nångstans (hade glömt!). Och det blir en skön promenad till Babyproffsen! :)
    ♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
Svar på tråden Bra baby-olja, blöjor, etc ... tips?