-
-
Svar på tråden Tandinfektion.
-
CloudBerry skrev 2007-09-25 17:17:06 följande:
Postade tråden lite för snabbt.
Jag undrar hur farligt det är att ha en kraftig tandinfektion när man är gravid?
Jag har väldigt ont i hela käken från en tand och har fått tid hos tandläkaren imorgon.
Läste i en tidigare tråd att infektion i tänderna kan sprida sig ner till moderkakan men är det om man haft en långvarig infektion?
Är i v 18.
-
Usch nu blev jag rädd... har en tand där jag bitit av en bit och har ont om jag tuggar där. Har haft så länge, gör inte ont eller så om jag inte tuggar precis där. Kan det vara farligt för bebisen??
-
Det är aldrig bra egentligen för kroppen att gå med inflammation/infektion i tänderna, vare sig man är gravid eller inte. Men om du har en tid imorn hos tandläkaren och gör nåt åt tanden så tror jag inte alls det är nån fara för fostret. Bakterier från tänder kan ju sprida sig i blodomloppet men det är sällsynt att det leder till nåt allvarligt hos friska. Att det skulle påverka moderkakan har jag aldrig hört?! Kolla med tandläkarn imorn, han/hon kan lugna din oro mer.
/tandhygienist -
Ja det är väl när bakerierna kommit ut i blodomloppet som det kan gå ner till moderkakan. Jag har försökt att googla men hittar inte så mycket vettigt.CarlHerman skrev 2007-09-25 18:03:15 följande:Det är aldrig bra egentligen för kroppen att gå med inflammation/infektion i tänderna, vare sig man är gravid eller inte. Men om du har en tid imorn hos tandläkaren och gör nåt åt tanden så tror jag inte alls det är nån fara för fostret. Bakterier från tänder kan ju sprida sig i blodomloppet men det är sällsynt att det leder till nåt allvarligt hos friska. Att det skulle påverka moderkakan har jag aldrig hört?! Kolla med tandläkarn imorn, han/hon kan lugna din oro mer./tandhygienist
Om inte sökfunktionen hade varit så värdelöst på FL så hade jag väl även kunnat hitta tråden som det stod i, men tyvärr går inte det.
Tack för ditt svar iallafall -
vill ha en 07: Det är säkert ingen fara och det var inte meningen att göra dig orolig.