• snurriga jag

Ultrahögtemperaturbehandlad mjölk

Ja, som överskriften lyder: Vad är det för nåt?? Det är alldeles nytt i våran affär och det jag reagerar på är att den har extra lång hållbarhet. Mjölken vi köpte idag är bäst före 26/12 -07. När man öppnat mjölken är den hållbar i 3-4 veckor.
    Vad har de gjort med mjölken?? Det kan ju inte vara nyttigt att dricka den, eller??

• Svar på tråden Ultrahögtemperaturbehandlad mjölk
  • frittepillan

Den är upphettad till en högre temperatur än vanlig mjölk. Vi har haft den med oss på resa till tex kaffet. Finns på liten tetra som inte behöver stå i kylen förrän den är öppnad. så det är perfekt att ha på resan.

Näringsmässigt ska det inte vara ngn större skillnad säger dom. Men jag vet inte om jag skulle köpa den för att alltid dricka.

• snurriga jag

Nä, det är det jag menar. Kan man bara dricka den utan att det är nån fara på taket?? Alltså ersätta all vanlig mjölk med denna specialmjölk??

• Sencha

sv.wikipedia.org/wiki/UHT

Utomlands tror jag det på många håll är nästan vanligare med UHT-behandlad mjölk. Det underlättar ju när det är varmt och svårt med kylning.

• frittepillan
    snurriga jag skrev 2007-09-25 18:35:10 följande:
    Nä, det är det jag menar. Kan man bara dricka den utan att det är nån fara på taket?? Alltså ersätta all vanlig mjölk med denna specialmjölk??
    Det ska inte vara ngn fara. Om den var billigare så skulle vi nog överväga det då det här går välldigt mycket mjölk. Om det skulle vara ohälsosamt så skulle det ju inte säljas.
  • snurriga jag
    frittepillan skrev 2007-09-25 18:47:45 följande:
    Det ska inte vara ngn fara. Om den var billigare så skulle vi nog överväga det då det här går välldigt mycket mjölk. Om det skulle vara ohälsosamt så skulle det ju inte säljas.
    Den är ca 1,50 billigare
Svar på tråden Ultrahögtemperaturbehandlad mjölk