• JeckaH

Min katt nyser konstigt

Min perserflicka som är nio år gammal har börjat få nysattacker hela tiden. Hon nyser, fast jag kan inte se att hon är förkyld. Så här har hon aldrig gjort innan, det här är helt nytt för mig. Har aldrig sett en katt nysa på det viset (ca tio gånger på raken i varje nysattack). Hon verkar vara besvärad och gnider emellanåt tassen mot nosen. Kan något ha fastnat i nosen? Har tittat efter, men kan inte se något.
    Hennes allmäntillstånd är bra och hon äter och är annars som vanligt, därmed har jag avvaktat med att kontakta vetrinär. Hon har nyst så här i ca ett dygn.

Någon som känner igen detta med nysningarna och har erfarenhet av vad det kan bero på?

• Svar på tråden Min katt nyser konstigt
  • Kalia

Jag har ingen aning men prova att torka henne om nosen med en fuktig trasa o se om det inte blir bättre. Kan ju vara damm eller hår som har satt sig lite på tvären?
    Har hon hållt på med nysattackerna länge?

• Freiya

vi hade en perser och hon nös väldigt då och då under hela sitt liv. eftersom dom är så platta så tror jag att det ibland kan irrittera nosen på nåt sätt.
    men ring veterinären och kolla ändå kanske, för säkerhets skull. det kostar ju inget att bara ringa.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • JeckaH

Hon är ju som sagt nio år gammal och har aldrig haft detta problem förut. Bara lite rinniga ögon, så jag tror inte att det är ett rasproblem just i hennes fall.

När jag nu sökte på nätet, fick jag veta att det kan vara ett grässtrå eller något annat litet som fastnat i lilla nosen. Jag hoppas innerligt att det kommer ut av sig själv snart.

Kommer att ringa vetten ímorgon om hon fortfarande toknyser. Stackars min lilla gumma .

Svar på tråden Min katt nyser konstigt