• Hanakana

När ni duschar barnet, hur gör ni för att undvika vatten/tvål i ögonen på barnet???

Vår dotter har länge haft skräck för vatten. Nu är det ok att duscha (inte bada i balja, då får hon panik...) henne ståendes. Hon blir inte lika rädd för vatten som förut, men fortfarande är hon skrämd. Vi försöker att tvätta hennes hår till sist, använder Natusan baby-schampo som inte svider i ögonen och så försöker vi att luta henne bakåt när vi skjöljer håret. Men trots det så blir hon jätteledsen, gallskriker (ibland så att hon kräks...) och försöker att springa iväg ut ur duschen, när vi ska skölja henne hår. Det spelar ingen roll om vi har schampo i eller inte (vi har provat). Det är vattnet i ansiktet som rinner över ögonen som hon är livrädd för... Hur gör ni föräldrar när ni ska tvätta håret på era små 2-åringar?

• Svar på tråden När ni duschar barnet, hur gör ni för att undvika vatten/tvål i ögonen på barnet???
  • April Mamma

Min tvååring älskar att duscha samt att tvätta håret,,,det gör han med glädje.
    (vi gick 5 terminer på babysim så han är van med vatten..)

Jag tror nog inte att det finns några genvägar när det gäller att duscha,  försök att göra det till en lek, ta med några leksaker att leka med o låt henne få duscha själv. Kanske låta henne få tvätta en docka osv..

• strojes

Här är det mest pappa som badar med dottern så jag har inte stenkoll. Men hon böjer fram huvudet lite sedan häller de vatten över hon frustar lite när det rinner i ansiktet men går över på en gång. Detta gör de både före och efter schampo i håret.
    I början gillade hon inte att få vatten i ansiktet men vi körde på och sa då: "nu kommer det vatten" och så hällde vi lite grand. Det var ett tag mycket skrik i badkaret men det har lugnat sig nu. Hon hjälper själv till att blöta håret och även att schamponera in också.

• Bakeapple

Nu är min minste lite större, men han hatar verkligen att tvätta håret och skriker för fulla muggar när håret ska sköljas. trots att han älskar att bada och dyka under vattnet osv. Vi har börjat ha en stor glasslåda i duschen som han fyller med vatten och jag häller över huvudet på honom när det ska sköljas, då går det fortare än när man håller på och fjuttar med duschen, det tycker han är helt ok.

• Kina79

Jag har inte det problemet med nån av mina flickor, men det finns ju en sån ring att köpa, som man sätter på huvudet med håret ovanför. Då får de inget vatten i ögonen vid hårtvätt.
    Vet inte var man köper dem, men de borde ju finnas på typ Babyland, Babyproffsen etc.

• Runguska

Jag var rädd då jag var liten och mamma använde då en krage som man skulle ha runt halsen vid klippning av håret och satte uppe runt pannan. Den var elastisk och satt således bra. Denna ghorde att vattnet kunde riktas bakåt och rinna av långt från kroppen om det rann frammåt. Detta fick mig att se det lite roligare i duschandet och rädslan gick ganska snabbt över.

Vart hon köpt kragen vet jag inte. Det kan ha varit något som hennes kompis som var frisör ordnade...

• norgesessan

vi tvättar håret snabbt, utan ring och sånt, så shampon går ur snabbt, och sköljningen tar kortare tid än om man skal undvika ögonen hela tiden...
    vi räknar också när vi sköljer..fast det är bara ettan som fattar det..
    (säger vi skal räkna till 10, sen skal det vara klart på 10..)

• norgesessan

jag hadde en sånn duschring när jag var liten..den funkade inte vi hadde den på skoj..orange skumgummi var det..

• Hanakana

Kina79; Jag har provat att använda en sådan ring, men dels så ville hon inte ha på sig den, och dels rann vattent över ansiktet iallafall.

Vi har självklart med oss baddjur, napp och t.om gosedjur in i duschen. Sedan brukar (oftast är det sambon min som duschar med henne) vi inte duscha henne på en gång. De leker lite med alla djuren, sitter ner på golvet tillsammans, skvätter vatten på
    alla djuren osv. Sedan brukar min sambo göra en liten "mjukstart" och duscha lite försiktig på fötterna först, till sist hela kroppen och allra sist tvätta håret på henne.

Men hon är som sagt livrädd för vatten. Sedan hon var nyfödd så har hon fått panik när man håller på med vatten. Det gick inte ens att bada henne i balja när hon var nyfödd. Hon gallskrek så att hon spydde. Sedan har det fortsatt så tyvärr.

• missis

jag har sedan sonen var nyfödd duchat honom över huvudet o i ansiktet så att han skulle bli van vatten. det har hållit i sig o fungerat perfekt. han tar t,o,m själv duchslangen o duschar i ansiktet

• Maggis

Min får en handduk att hålla för ögonen. Fungerar hur bra som helst.
    Men han är ju inte vattenrädd (snarare tvärtom) och den används bara för att undvika lödder i ögonen. Din tös kanske tycker det känns ännu otäckare att täcka för ögonen men ni kan ju prova?

//Maggis
Svar på tråden När ni duschar barnet, hur gör ni för att undvika vatten/tvål i ögonen på barnet???