Ursäkta ett något rörigt inlägg nu men det blir lätt så när det är många priser..
Jag skulle gissa på att nypris på hela servisen skulle troligen ligga på uppåt 25.000:- till 28.000:- ... (kanske mer också, beroende på uppläggningsfatens storlek)
Min fd svärmor hade mycket porslin! många olika serviser, det var som hennes investeringar. Hon hade vanliga Maria som vardagsporslin, så även jag och fd sambon. Fd svärmor köpte Maria björnbär till en släkting, därifrån mina gissningspriser nedan. Nypriserna nedan hittade jag på nätet.
Om jag var du, så skulle jag kontakta en porslinsaffär och höra vad nypriserna är. Cervera har Rosenthalsporslin, Duka hade tidigare men jag vet inte om de har kvar ännu.
Det finns ingen anledning till att rea servisen för mycket, särskilt inte om den i princip är oanvänd.
Precis som Alexandra Luleå skrev så kostar kaffekoppar med fat och assiett 450:-/setet och bara där alltså har du 5.400:-
Flata tallrik 17 cm nypris kostar 129:-/styck
Flata tallrikar 25 cm nypris kostar 219:-/styck
Soppskål, rymd 2,8 liter kostar nypris 2.795:-
Såsskål, 40 cl, kostar nypris 795.00
Ljusstakarna gissar jag runt 350:-/styck
Gräddkannan gissar jag runt 200:-
Sockerskålen gissar jag runt 300:-
Assietterna beroende på storlek gissar jag runt 120:--150:-/styck
Djupa mattallrikar gissar jag runt 200:-/styck
Äggkopparna gissar jag runt 100:- - 150:-/styck
didda skrev 2007-09-25 22:12:09 följande:
Tjej 83: tack för svaren! Någon lampa har inte jag i min servis, det var ju synd (iom att den var så värdefull ) Tyvärr känner jag ingen som kan värdera servisen men jag får väl höra vad jag blir bjuden för den av den eventuella köparen.....nypris 12500 kanske kan stämma, jag har verkligen ingen aning....