• didda

Värde på matservis?

Jag har en komplett matservis av märket Rosenthal "Maria björnbär" Den är använd endast 1 gång, nyskick alltså. En bekant vill köpa den av mig, vad kan jag begära? Jag har ingen aning om nypriset eftersom jag fått servisen. Anledningen till att jag funderar på att sälja den är platsbrist plus att jag aldrig använder den. Vad kan jag begära? Servisen består av följande:

12 mattallrikar
    12 assietter
    12 djupa mattallrikar
    8 uppläggningsfat i olika storlekar
    1 upplägningsfat med lock
    1 sås skål
    salt & pepparkar
    3 ljusstakar
    1 kaffe kanna
    1 te kanna
    1 gräddkanna
    1 sockerskål
    6 tekoppar med fat & assiett
    12 kaffekoppar med fat & assiett
    12 djupa dessertfat
    6 äggkoppar

• Svar på tråden Värde på matservis?
  • Tjej 83

ingenaning, men jag sökte på vad den heter och den va mycket fin.
    o en ville ha 7000. för sin, o hon hade nog bara hälften av allt du har i sin service.
    o en annan ville ha 5000 o sen gick det neråt.
    de fanns en lampa med, o den skulle kosta 37000.. hmm?

kan du inte be en som kan det om värden, titta på den?

• Tjej 83

nypris ca 12500.. stämmer det??..

• didda

Tjej 83: tack för svaren! Någon lampa har inte jag i min servis, det var ju synd (iom att den var så värdefull ) Tyvärr känner jag ingen som kan värdera servisen men jag får väl höra vad jag blir bjuden för den av den eventuella köparen.....nypris 12500 kanske kan stämma, jag har verkligen ingen aning....

• AlexandraLuleå

det måste väll bli dyrare än 12500? jag har 12 kaffekoppar med tillhörande fat+assiett, 1 set av detta kostar drygt 450kr, så bara här har du ju 5400kr ca.

• Atamon

Ursäkta ett något rörigt inlägg nu men det blir lätt så när det är många priser..
    Jag skulle gissa på att nypris på hela servisen skulle troligen ligga på uppåt 25.000:- till 28.000:- ... (kanske mer också, beroende på uppläggningsfatens storlek)
    Min fd svärmor hade mycket porslin! många olika serviser, det var som hennes investeringar. Hon hade vanliga Maria som vardagsporslin, så även jag och fd sambon. Fd svärmor köpte Maria björnbär till en släkting, därifrån mina gissningspriser nedan. Nypriserna nedan hittade jag på nätet.

Om jag var du, så skulle jag kontakta en porslinsaffär och höra vad nypriserna är. Cervera har Rosenthalsporslin, Duka hade tidigare men jag vet inte om de har kvar ännu.
    Det finns ingen anledning till att rea servisen för mycket, särskilt inte om den i princip är oanvänd.

Precis som Alexandra Luleå skrev så kostar kaffekoppar med fat och assiett 450:-/setet och bara där alltså har du 5.400:-

Flata tallrik 17 cm nypris kostar 129:-/styck
    Flata tallrikar 25 cm nypris kostar 219:-/styck
    Soppskål, rymd 2,8 liter kostar nypris 2.795:-
    Såsskål, 40 cl, kostar nypris 795.00

Ljusstakarna gissar jag runt 350:-/styck
    Gräddkannan gissar jag runt 200:-
    Sockerskålen gissar jag runt 300:-
    Assietterna beroende på storlek gissar jag runt 120:--150:-/styck
    Djupa mattallrikar gissar jag runt 200:-/styck
    Äggkopparna gissar jag runt 100:- - 150:-/styck

didda skrev 2007-09-25 22:12:09 följande:
    Tjej 83: tack för svaren! Någon lampa har inte jag i min servis, det var ju synd (iom att den var så värdefull ) Tyvärr känner jag ingen som kan värdera servisen men jag får väl höra vad jag blir bjuden för den av den eventuella köparen.....nypris 12500 kanske kan stämma, jag har verkligen ingen aning....
  • Im Fabulous
    didda skrev 2007-09-25 20:55:37 följande:
    Jag har en komplett matservis av märket Rosenthal "Maria björnbär" Den är använd endast 1 gång, nyskick alltså. En bekant vill köpa den av mig, vad kan jag begära? Jag har ingen aning om nypriset eftersom jag fått servisen. Anledningen till att jag funderar på att sälja den är platsbrist plus att jag aldrig använder den. Vad kan jag begära? Servisen består av följande:12 mattallrikar12 assietter12 djupa mattallrikar8 uppläggningsfat i olika storlekar1 upplägningsfat med lock1 sås skålsalt & pepparkar3 ljusstakar1 kaffe kanna1 te kanna1 gräddkanna1 sockerskål6 tekoppar med fat & assiett12 kaffekoppar med fat & assiett12 djupa dessertfat6 äggkoppar
    Om allt är felfritt utan nagg, sprickor eller krackeleringar bör ett pris på 2000.- vara rimligt. Rosenthal är bra, men inte det bästa.
  • BasseKatt

Du skulle ju kunna prova med att kontakta en antikaffär och fråga vad det kan vara värt! Jag har ärvt en gammal Maria Björnbär från 20-talet och skulle jag köpa allt det nytt skulle jag få betala en halv förmögenhet. Och då har du en hel del delar som jag inte har... Jag saknar te-servisen och har då och då kompletterat på antikmässan när den har varit i stan. Det brukar finnas en hel del Mariaserviser där och de är ganska dyra.

Om din servis är i fint skick tycker jag inte att du ska rea ut den bara för att det är till en bekant. Låter verkligen som du har en kanonfin och komplett uppsättning. 2000 kr som nån skrev här ovan låter som rena rånet...

Lycka till!

• didda

Tack för alla inlägg! Vad gulliga ni är som hjälper till!!! Ska försöka kontakta någon som är insatt för hjälp!

Svar på tråden Värde på matservis?