Friskola eller kommunal?
Hur tänker ni kring detta? I princip är jag själv emot friskolor, men nu när det h andlar om ens egna barn så står jag plötsligt i kö...
Hur tänker ni kring detta? I princip är jag själv emot friskolor, men nu när det h andlar om ens egna barn så står jag plötsligt i kö...
Friskola fick min röst.
Mina två stora barn går i Idrottsskola, kanonbra.
Är så oinsatt kan någon berätta för mig vad skillnaden är mellan en komunal skola & en friskola?
Jag har själv gått på friskola, både grundskola och nu gymnasie och det vill jag att min son också ska göra!
Väldigt jämt ännu så länge. Jag tycker själv det är ett svårt val (delvis för att det är så svårt att komma in på friskolorna iofs)
Det finns både för- och nackdelar med båda. Jag har själv gått både på en friskola och kommunala skolor.
Sen varierar det säkert kraftigt mellan olika friskolor och olika kommunala skolor.
Vi kommer inte gå efter om det är en friskola eller en kommunal skola, utan på hur just den skolan vi väljer är. Vad de har för personalresurser, vad de har för rykte m.m.
Vilka friskolor har ni gått på?
Dottern går på friskola, en jättebra
nu har jag inga barn, men jag och en vän har pratat väldigt mycket om just detta och båda känner faktiskt lite mer för friskola!
jag pga att jag inte känner att jag fick den hjälp jag hade rätt till när jag själv gick i skolan och därför känner mej väldigt besviken på just den kommunala skolan!
Jag röstade friskola eftersom jag själv gick på en friskola på gymnasiet och det var det bästa valet jag kunde ha gjort!
Jag har ingen erfarenhet av friskola i grundskolan, men jag gick i friskola i gymnasiet och var supernöjd med det. Man har ofta helt andra möjligheter i friskolor, så jag tänker definitivt iaf kolla upp vilka alternativ som finns när det blir aktuellt.
Det beror ju på lite. Vill mitt barn gå en speciell inriktning tex som bara finns på friskola, så är det klart att barnet ska få gå där. Men annars föredrar jag den kommunala.
Jag gick på en friskola under gymnasieskolan, och den var klart bättre jämfört med de kommunala skolorna. Inte lika mycket stök, mer resurser, engagerade lärare och elever som var engagerade.
Jag är för valfrihet och tycker det är bra att man kan välja. Och när det gäller mina egna barn har vi valt den skola som vi anser bäst, vilket i vårt fall råkade det vara en friskola.
Om vi bor kvar där vi bor nu när dottern ska börja skolan kommer det definitivt bli kommunalt, för den som är närmast sägs vara så bra och det är långt till närmaste privata skola så jag ser ingen anledning att åkta iväg.
Helt klart kommunalt!!!
Friskola vid högre årskurser. Den friskola som finns i vår närhet ger de högsta betygen och har jättebra rykte. De kommunala har helkasst rykte och massa mobbningsfall i media mm.