• Indah

Mangostan - alltid rutten??

Jag blir så fruktansvärd less på frukten Mangostan. Det är en svindyr frukt så jag köper den väldigt sällan. Idag köpte jag 4 frukter för 45 spänn (!!!) men jag tänkte lyxa på för en gångs skull. Kommer hem och efter mycket om och men får jag upp den första och vad möts jag av? Jo, ruttet och mögligt innanmäte. Det är ju omöjligt att se på frukten i sig om den är rutten eller inte. Jag blir så less!
    Jag tror inte jag har lyckats köpa en mangostan som varit färsk och god de senaste fem åren.

Finns det något magiskt knep att se om en mangostan är dålig eller inte?

För er som inte vet vad en mangostan är så har ni en länk här om ni är intresserade.

Lustigt, länken jag ska länka till har ett tips hur man ser om frukten är bra eller inte. Där ser man

www.mangostan.se/

• Svar på tråden Mangostan - alltid rutten??
  • Sadie

Kan du inte gå tillbaka till affären och klaga? Upprepar det sig så hela tiden så måste de ju göra nåt åt det...

• Dimitra
    Indah skrev 2007-09-25 22:04:05 följande:
    Lustigt, länken jag ska länka till har ett tips hur man ser om frukten är bra eller inte. Där ser man www.mangostan.se/
    Vad bra, behöver man ju inte svara i tråden
    Och åren går...
  • Anna D

Den frukten har jag aldrig sett, men jag ska fråga på Kvantum nästa gång... *spännande*

• Murloc

"Skalet är läderaktigt, nästan träaktigt, och kan bli 1 cm tjockt. På en mogen och färsk mangostanfrukt går det att trycka in en grop i skalet med fingrarna. Är det hårdare är det risk för att frukten är övermogen och dålig."

Det kanske du kan testa nästa gång?

• Indah
    Sadie skrev 2007-09-25 22:05:09 följande:
    Kan du inte gå tillbaka till affären och klaga? Upprepar det sig så hela tiden så måste de ju göra nåt åt det...
    Jo jag har sparat dem i kylen och ska definitivt gå tillbaka och klaga. De är köpta på Coop och då har man ju färskvarugaranti, alltså dubbla pengarna tillbaka.
    Nu är det ju inte pengarna jag vill ha utan jag vill ha den underbaraste frukten i världen att njuta av.
  • Indah
    Dimitra skrev 2007-09-25 22:05:38 följande:
    Vad bra, behöver man ju inte svara i tråden
    Nej jag såg det också som sagt. Det var förövrigt en väldigt bra sida om mangostan. Mycket fakta som man inte visste.
  • Chaplin

Har aldrig sett frukten förut, ser spännande ut!

Kanske går det att lukta på den också. Det brukar jag göra med i synnerhet melon. Det är så svårt att se om den är mogen/övermogen annars.

• Henrik31

Knacka försiktigt på den med ena knogen. Hör du ett svagt suckande inifrån så är den vid god vigör.

• Murloc

Henrik

Om det är mer ett stönande då?

• Henrik31

Då är den påväg att dö invändigt och blir således rutten.

Murloc skrev 2007-09-26 14:10:58 följande:
    HenrikOm det är mer ett stönande då?
  • Murloc

Henrik

Aha, den kan inte bli en zombie då?

Svar på tråden Mangostan - alltid rutten??