• Cissi o Nattis

Vilken sko storlek har hon? foten är 11cm

Jag ska köpa skor till dottern, men har ingen aning om vilken storlek jag ska köpa.
    Vet någon vad hon kan ha för ca storlek? Jag smög in och mätte hennes fot med en linjal den var 11 cm från stortån till hälen. Hoppas någon vet
    Jag brukar köpa näst minsta storleken på sockor.

• Svar på tråden Vilken sko storlek har hon? foten är 11cm
  • nicke nyfiken76

Du måste mäta skorna du har tänkt köpa. Det är jätteolika mellan olika skor/märken. Min lillkillen har mellan 27 och 30 på sina skor.

• JFL

När yngsta dottern hade en fotlängd på 11.6 cm köpte jag omkring 20.

Tänk på att alltid mäta foten när hon står upp och "trycker" ut foten till sin maximala storkel.

Att rita av en fot på ett papper ger ett ungefärligt mått, det bästa är att ta henne till skobutiken och få ett riktigt mått.

Mät alltid skorna inuti innan du köper de. Som Nicke nyfiken76 skriver så varierar alla skor oerhört mycket i innermått, så det är jättesvårt att hitta en sko som passar utan att mäta.

• Barbaskön

Håller med JFL: Ställ barnet upp och försök få lite "tryck på foten" när de är så små brukar man säga att man lägger till ca 1 cm i innermått på skon (du måste mäta skon de är så olika)

Första två åren växer fötterna ganska mycket, sedan tycker jag att det minskar i takt.

När de är större brukar man säga
    1 1/2 cm i promenad skor
    1 1/2- 2 cm i stövlar och kängor (tänk på att man ofta lägger till en extra sula och tjocka strumpor)

1/2 cm är för att foten ska kunna röra sig i skon
    1 cm är växtmån.
    När det är 1/2 cm kvar i skon är det dax att köpa nya skor.

• NovasMorsa

ja min flicka har oxå 11cm MEN man MÅSTE mäta då som STÅR på foten för att få rätt...

och min flicka har stl 19 men köpt stl 20 på vinterskorna om det var därför du undrade?

• NovasMorsa

gå in på en skoaffär och be dom hjälpa dom kan det där och hjälper dej så att du får rätt stl!

Svar på tråden Vilken sko storlek har hon? foten är 11cm