• Flissi

Hur hade ni gjort om en hund nafsat/bitit ett barn?

Det finns en liten söt terrier i vårt område.
    De som har hunden har  två barn själva, tror de är 8 år & 12-13 år gamla.
    Andra barn i grannskapet är mellan 1-14år.
    Det har hänt flera gånger att andra barnen lekt med hunden trots att de inte får.
    (då har oftast 8-åringen tagit med hunden ut eller rastat den, alltså har vuxen inte haft dem under uppsikt)

Den har flera gånger nafsat barnen på händer & i ansikte, & nu har den "bitit/revat" ett av grannbarnen så läppen fick sys (2 stygn)
    Föräldrarna har miljoner gånger sagt till att barnen INTE får busa upp honom. (det är bara vid lek han nafsat)

Vad jag förstod har de lånat bort hunden ett tag nu efter detta, och när den kommer igen skulle den  få ha munkorg när den rastas av deras barn.

Alla vi i grannskapet tycker detta är en tråkig händelse, och ingen av oss grannar vill att de ska behöva göra sig av med hunden på riktigt.
    Men hur får man barnen att låta bli att leka med hunden?
    Nu tror jag de lärt sig en ordenlig läxa av detta, men det känns jättetråkigt att det behövt hända.

Är detta typiskt för terrier & förvinner det när de blir äldre? (tror detta är en Border Terrier)

• Svar på tråden Hur hade ni gjort om en hund nafsat/bitit ett barn?
  • Familj Amstaff

hadde d varit min hund hade ja nog kännt mej tvungewn o ta bort honom på ett eller annat sätt, för en del säger ju att d e lätt dom får "blodad tand" o jag hade inte velat att d skulle hända igen, har d hänt en gång så kan d mycke möjligt hända igen..

men sen för den delen så skulle ja intelåtit mina barn som va 8 år ta ut hunden själv, när ja vet om att man inte får busa upp hunden tex, för d e väldigt lätt speciellt när d finns många andra barn på gatan eller dyilkt.
    en 8-åring kan inte ta d ansvaret tycker inte ja o ska inte behöve gör d heller,,
    d e helt klart föräldrarnas sak o ta d ansvaret.

o munkorg tror ja inte e någon lösning, va händer nästa gång (om d blir nån nästa gång) dom busar me honom o han intew kan säga ifrån? då e d lite synd om hunden som får ha korg o inte kan gör något o i en trängd sitis, oavsett va d gäller..

• Rauija

Det känns ju illa att hunden ska behöva ha munkorg för att ni inte har koll på era barn.

Håll barnen borta från hunden!

• övergiven pappa

självklart; håll barnen borta från den stakcars vovven, han eller hon vill ju inget illa!

• isisisis

Barn har inte förmågan att säga nej med tydlighet.
    De har ingen auktoritet.
    Hunden vet dessutom att de är just barn...
    Altså inga man kan lita på,utan göra lite som man vill...

Barn ska inte rasta och leka med hundar de inte känner VÄLDIGT väl.
    De ska inte heller släppas ut med större hundar de inte kan hålla i om nåt skulle locka hunden att dra iväg...

Kan de desuutom inte rasta hunden utan att stoja upp den,så är det bättre att de låter bli.
    Då är de inte mogna ansvaret.

Det är i grunden ert ansvar som föräldrar att veta om ert barn kan hantera en hund eller inte.

• Flissi

Jag nog tycka en 8 åring klarar av att gå ut med en liten hund själv.
    Sen varför hon ändå går till grannen med den vet jag inte.
    Min dotter är bara snart 2 år så hon leker ju inte med granntjejerna ännu, och de gånger de vill "passa" henne är jag alltid med & hunden får då inte vara med.

Jag har ju hund själv, modell större, och låter aldrig något barn leka med honom eller gå ut med honom.

Lite svårt att hålla barnen borta från hunden då granntjejerna är bästa kompisar.
    Men hoppas de försåtr allvaret i detta.

Ingen som haft nafsig hund?

• Gabbi

Hur gammal är hunden?? Och nafsar den för att den inte vill eller är det sättet den leker på??

Min älsta hund (vallhund) hon blir lite "polis" då folk springer runt eller skyndar förbi å då vill hon gärna nafsa i hälarna.. Så henne får vi ju passa.. hon är absolut inte elak eller så...

Vår yngre hund nafsar då hon leker... och jag vet många hundar som "leker" med munnen..

• Flissi

Hunden är 2 år.
    Och den nafsar när den leker blir uppspelt.
    Inte för att komma undan.
    Min kompis har brodern till grannens & han gör likadant.

Tycker det är så tråkigt att det hänt, för jag tycker ändå de varit försiktiga med att ha honom lös osv när barn är ute.

Min stora berner morrade alltid förr när han lekte & försökte nafsa/hålla fast i armen (vi skulle träna skydd, men han klurade inte riktigt ut att bet i arm gjorde man bara på befallning..) Inte lätt att fatta att en morrandes 50kg klump vill leka...

• Dag o natt

Varför går ett barn ut med hunden? Utan vuxen i sällskap?

Barn kan aldrig bära eget ansvar för en hund! Det mest dumma är nog att de inte lärt sig av sitt misstag.

• Hondjuret

Ungar ska inte ut och rasta hundar ensamma (dvs ha ansvar) överhuvudtaget. Lek mellan hund och barn ska alltid vara under vuxens uppsikt. Punkt slut.

• Hondjuret
    Flissi skrev 2007-09-26 11:57:21 följande:
    Hunden är 2 år. Och den nafsar när den leker blir uppspelt. Inte för att komma undan. Min kompis har brodern till grannens & han gör likadant. Tycker det är så tråkigt att det hänt, för jag tycker ändå de varit försiktiga med att ha honom lös osv när barn är ute. Min stora berner morrade alltid förr när han lekte & försökte nafsa/hålla fast i armen (vi skulle träna skydd, men han klurade inte riktigt ut att bet i arm gjorde man bara på befallning..) Inte lätt att fatta att en morrandes 50kg klump vill leka...
    Ja skydd är ju inget man tränar lite för skojs skull precis...
Svar på tråden Hur hade ni gjort om en hund nafsat/bitit ett barn?