• snöfall

ni som har höns...

hejsan! har nyligen köpt ett hus på landet, med lada o allt o har börjat fundera på höns! har aldrig tänkt på att skaffa höns som "husdjur", men nu när vi har en så stor gård och lada så börjar jag mer o mer tycka att det sku va en bra ide´.

Skulle vara glad om ni skulle vilja dela med er av tips o förslag på hurdana höns man "ska" ha, hur dyrt blir det..ja allt som handlar om skötslen av hönorna! tack på förhand

• Svar på tråden ni som har höns...
  • Ellieott

vi hade höns förut! Det rekomenderar jag verkligen! Hur mkt det kostar vet jag dock inte... men det är relativt "lätta" djur att ta hand om. Våra hönor var tama så vi barn kunde bära omkring på dem och kela med dem!

• Lycaon pictus

Jätteroliga djur!
    Läs på om olika raser för vissa är mer lugna än andra. Tänk på att utrymmet de ska sova i ska vara dragfritt och lättstädat då de skitar ner otroligt mycket, sittpinnar ett "måste".
    Vi köpte pullfor på granngården kom inte ihåg hur mycket det kostar men som sagt det beror ju på hur många och vilka sorters höns du har.
    Vi hade våra "frigående" det vill säga de sprang som de ville med påföljden att höken tog en del.. Så det är jättebra med en inhängnad "rastgård" till dem att vara i när man inte är ute och har uppsikt över dem.

• snöfall

ok, tack för svaren.. vill nog ha nån lite mindre ras... o bygger nog e inhängnad, så de kan välja om de vill vara ute eller inne, o så inte nån hök kommer o tar dem..

ska läsa på lite mera om det, men tänkte om det var någon som hade någon information de ville dela med sig

• Lycaon pictus
    snöfall skrev 2007-10-01 18:06:54 följande:
    ok, tack för svaren.. vill nog ha nån lite mindre ras... o bygger nog e inhängnad, så de kan välja om de vill vara ute eller inne, o så inte nån hök kommer o tar dem..ska läsa på lite mera om det, men tänkte om det var någon som hade någon information de ville dela med sig
    En av raserna vi hade var dvärgkochin, de är lugna och väldigt söta med sina små "byxor" (fjädrar som går ner på benen)
  • blivande fsk lärare

åh jag älskar mina pullor, det är jättemysigt! jag har bara 8 st men det räcker gott och väl till oss. jag har några dvärgkochin och dom är väldigt söta och behändiga, har 6 dvärghöns och 2 större hönor. blir ju väldigt små ägg av dvärghönsen men goda och väldigt gulliga... spelar ju ingen roll egentligen bara att man kanske måste använda två ägg till bak och mat när det står ett ägg. jättegott och kul att baka med egna färska ägg, jättefluffiga sockerkakor blir det!
    vad det kostar är svårt att säga, min sambo har bondgård med kossor och spannmål så jag har ju allt hemma lixom, behöver typ bara köpa snäckskal, fast jag har köpt färdigfoder nu till dom när de har börjat värpa lite mer. orkar inte hålla på att blanda själv med spannmålen, lite bekväm kan man väl få vara..
    hoppas du får det bra med hönorna!

• snöfall

vad äter hönor då? har ju ingen i min närhet som har spannmål.. köper man mat från djuraffärer då eller?

• Ellieott

våra hönor åt förutom hönsfoder nästan alla våra rester! Det är ju väldigt bra att ge dom maten iställte för att slänga den, men våran kompost blev såklart värdelös. De älskade det mesta framförallt ris och gröt!

• Lycaon pictus
    snöfall skrev 2007-10-01 19:14:53 följande:
    vad äter hönor då? har ju ingen i min närhet som har spannmål.. köper man mat från djuraffärer då eller?
    Finns färdigblandat foder på granngården (lantmännen)
  • tinna

Jag var och köpte en säck allfoder till våra höns idag och den kostade 187 kr eller nåt sånt. Vi har 7 dvärgkochin och en tupp och en säck räcker kanske 3 månader? Dom mäter massa rester, jättesmidigt Vi har våra inhängnade med nät-tak över så att inte höken sak ta dom. Har dom frigående när vi ärhemma ibland. Tyvärr glömde maken stänga en gång när vi åkte hemifrån så räven tog tuppen och två hönor Men nu har vi en ny tupp så allt är frid och fröjd igen.

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • blivande fsk lärare

köper oxå allfoder till mina nu och så får dom nästan alla matrester och bröd och sånt, jättepopulär blir man när man kommer med resterna...
    eftersom vi har spannmål hemma så får dom även lite sånt i bland när jag orkar hämta det..

Svar på tråden ni som har höns...