• niinie

Hur skaffa svenskt medborgarskap när jag numera bor i Norge?

Jag är född i Sverige men är finsk medborgare (har fått det efter min mamma), men har nu bott i Norge lite över 1 år...(bor här på obestämd tid)
    Hur går jag tillväga när jag nu vill skaffa svenskt medborgarskap?
    Måste man ta sig till svenska ambassaden i Norge? var ligger den? måste man ta med sig några speciella papper när man ska dit isåfall? måste man ringa dit innan man tar sig dit bort etc? någon som vet?

• Svar på tråden Hur skaffa svenskt medborgarskap när jag numera bor i Norge?
  • Juliasmamma
    Du måste kunna styrka din identitet (identitetskravet). Du måste ha fyllt 18 år (åldersvillkoret). Du ska ha permanent uppehållstillstånd eller – om du är EES-medborgare – permanent uppehållsrätt i Sverige.
    Kravet på permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt gäller inte för medborgare i de nordiska länderna. För medborgare i andra länder inom EES likställs ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för minst fem år med permanent uppehållrätt. Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller har beviljats uppehållstillstånd som flykting enligt utlänningslagens 4 kap 1§ eller motsvarande paragrafer i den gamla utlänningslagen. (Det räcker alltså inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten.) Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år (hemvistvillkoret). Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetskravet).
  • sagogrynet82

var i norge bor du? vi ska just flytta dit! ser att du har barn, vad är det som gäller med barnledighet osv? Vi tänkte bilda familj till sommaren som kommer och kommer bo i norge. Vi ska flytta till oslo!

• niinie

sagogrynet82

Hej!
    Jag bor i Drammen och det ligger 4 mil från Oslo.
    Det är typ samma regler här vad gäller barnledighet som i Sverige..tror jag..men är inte helt säker..jag ska vara hemma 1 år med min dotter i allafall.
    Roligt när fler svenskar flyttar till Norge..men det verkar som nästan alla flyttar till Oslo..typiskt,bara jag som verkar bo i Drammen

• niinie

Juliasmamma:

Ok.
    Men det borde ju inte vara några problem för mig att få svenskt medborgarskap även fast jag bor i Norge eftersom jag både är född i Sverige och min pappa är svensk

• Juliasmamma
    niinie skrev 2007-09-26 21:16:35 följande:
    Juliasmamma:Ok.Men det borde ju inte vara några problem för mig att få svenskt medborgarskap även fast jag bor i Norge eftersom jag både är född i Sverige och min pappa är svensk
    Jag är född i sverige. Men bott i finland största delen. Men det som jag bott från tidigare räknas inte.
  • sagogrynet82

hejsan tack för ditt svar! ja det var lite synd att du inte bor i oslo, vi känner absolut ingen där, hade varit kul att lära känna folk som bor där!

Svar på tråden Hur skaffa svenskt medborgarskap när jag numera bor i Norge?