• Anonym (Vad göra?)

Precis köpt hus jag vill skiljas

Hejsan!

Hur gör man om man vill skiljas? Vi har precis köpt ett hus tillsammans men har nu kommit på att det inte är det rätta för mig varken huset eller maken! Ja jag vet att jag inte skulle köpa hus med honom allt sånt vet jag!

2 barn har vi tillsammans som kommer bo med mig vi har kommit överens att jag tar dom med mig...

Men det praktiska, kan man föra över lån och sånt på maken?

• Svar på tråden Precis köpt hus jag vill skiljas
  • Anonym

Om han ska ha kvar huset får han köpa ut dig, dvs ta din del av lånet också. Det går alltid att ordna (såvida han har råd).

• Anonym (Vad göra?)
    Anonym skrev 2007-09-26 13:30:11 följande:
    Om han ska ha kvar huset får han köpa ut dig, dvs ta din del av lånet också. Det går alltid att ordna (såvida han har råd).

Ja jag vet ju inte om han har det... Känns bara så jävligt jag visste att detta skulle hända och så blir det så här....

Vi har ju inte ens flyttat in än *suck*

Tack för svaret!

• piixelslyna

Det är inte att "bara" lägga över lånen på sambon. Han måste genomgå en prövning hos banken då han som ensam ska stå för lånen. Det är ju inte längre två inkomster nu.

• Hera78

Sälj huset igen? Eller kan man häva köpet? Har ingen koll på sånt, men det känns ju onödigt att han ska behöva lösa ut dig och bo kvar (ensam?) om barnen ska flytta med dig.

• HannaCecilia

Det bästa är väl om ni säljer huset tillsammans och löser in lånet. Så skulle jag ha gjort tror jag.

• Brooks

Kan ni inte häva köpet då?
    Finns inget i kontraktet för det?

• Anonym (Vad göra?)

Tack för era svar!

Fan jag e så kluven....

Jag vill vara kvar fast jag vet inte om jag orkar...

• susst6

Det bästa vore ju förstås om ni flyttade in i huset och därefter sålde det tillsammans. Vet ju förstås inte om ni skulle få tillbaka summan som ni köpte för.....

Om ni häver kontraktet så kommer det att bli dyrare för er. Ni får stå för säljarens alla omkostnader, det vill säga dubbel hyra, mäklararvode, att huset skall ut på annons igen.... ja, rubbet. Och detta är ingen billig affär.

Som sagt, flytta in och sälj igen om det är så att ni inte kan/vill jobba på ert förhållande och försöka få det att fungera igen.

• Anonym (Vad göra?)
    susst6 skrev 2007-09-26 13:49:34 följande:
    Det bästa vore ju förstås om ni flyttade in i huset och därefter sålde det tillsammans. Vet ju förstås inte om ni skulle få tillbaka summan som ni köpte för.....Om ni häver kontraktet så kommer det att bli dyrare för er. Ni får stå för säljarens alla omkostnader, det vill säga dubbel hyra, mäklararvode, att huset skall ut på annons igen.... ja, rubbet. Och detta är ingen billig affär. Som sagt, flytta in och sälj igen om det är så att ni inte kan/vill jobba på ert förhållande och försöka få det att fungera igen.

Tack för svaret (Och ni andra med)

Jag vet inte om jag är beredd på att jobba på vårt förhållande har gjort det i 2 år och vi bara stampar på ett ställe

Jag har väl lite att ta itu med med mig själv oxå och jag får inget stöd av maken

Svar på tråden Precis köpt hus jag vill skiljas