• josss

Ont vid revbenen, v 37..

Jag har så fruktansvärt ont vid mina revben. Har haft det i ett antal veckor, men nu är det som värst. Kan inte sova längre, kan inte ligga på sidan eller ryggen. För då vaknar jag hela tiden av smärta.. Någon som är i min situation och vat vad man kan gör eller vad det kan bero på? Är det så enkelt att bebisen tryckjer på? Men hur är det då om några veckor?

• Svar på tråden Ont vid revbenen, v 37..
  • jakey

Har precis så som du fast bara på högra sidan...Jag är bara i v32 men har haft fruktansvärt ont i ganska många veckor.. Förra gången jag var gravid var det likadant, min bröstkorg gick från 70 till 85 cm runt om, trycket lättade något runt v37 efter bäbisen fixerades (vilket antagligen inte händer denna gången)att sitta med massa kuddar bakom ryggen så man nästan lutar sig bakåt över dom hjälper något men annars finns det nog inte så mycket att göra...

• sansv669

Jag har också ont i revbenen. Tidigare i graviditeten tror jag att det berodde på bygel BH men nu tror jag att det är bebisen som trycker på. Det beror nog på hur långt liv man har. Är i vecka 38. Ibland vaknar jag av ren smärta...

• adet

hej. är sjukskriven för smärta precis under vänster revben.
    dem säger att det är muskelfästet som trycks på. är bara i v 18

• Virriga familjen

Har haft samma fast mest på höger sida. Tog någon alvedon för att kunna få somna. Men nu har det gått över sen bäbis vände på sig. Kan inte använda vanlig BH mer utan jag har "top" bara. Ser ut som en sport BH fast den är av vanligt bommulls tyg och håller inte åt särskilt hårt alls. Köpte billiga i Ullared. Men det brukar ju finnas på de vanliga affärerna också. Vet att sloggi har en liknande dock lite dyrare då.

• annne

Jag vet inte på vilket sätt det gör ont på dig. Men jag har också ont vid revbenen vid vänster sida. Det liksom strålar nästan. Mest ont gör det på eftermiddagen och kvällen eller om jag är riktigt mätt. Framförallt när jag ligger ner på vänster sida.

Min BM sa att det antagligen var "halsbränna". Fast att jag inte har ont upp i halsen eller så. Magen/magmunnen kan ändå bli "sur" liksom och det gör att det gör så ont. Det kan nästan kännas som att det är hjärtat sa hon.

Hennes tips var att prova flytande Gaviscon efter måltider och vid sänggående. Problemet är bara att det smakar så fruktansvärt illa att jag inte kunnat ta det mer än en gång än så länge! :) Men blir det värre MÅSTE jag. Min syster hade samma problem och för henne hjälpte Gaviscon.

Svar på tråden Ont vid revbenen, v 37..