• Kiwi75

Vad brukar ni packa i barnens matsäck?

Ja, undrar precis det som står i rubriken.... När barnen ska på utflykt med skolan- vad packar ni ner i matsäcken? Det verkar vara många som skickar med lagad mat... Är det "ute" med smörgåsar? Är även tacksam för bra tips om mat som barn tycker om att äta kall..

• Svar på tråden Vad brukar ni packa i barnens matsäck?
  • DrottGirl

pannkakor m sylt är ju en klassiker och till det en frukt att ta efteråt - inte det mest näringsriktiga men måste det var det under en utflykt?

gravid m BF 16 dec
  • Lola Jämtland

Min dotter vill alltid ha pastasallad.

O så får hon nån macka, varm oboy, nån frukt och en festis med sig oxå.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Skorpan08

Ris-frutti lr yoghurt. Kalla pannkakor, fruktsallad, smörgåsar. Barnen får vara med och välja lite.

• jen bossman

om du har en liten termos kan du ju värma på mat och sedan lägga den där i. maten är ju inte jätte varm men den blir ju heller inte kall. ett bra alternativ om du har svårt att komma på kall mat som barn gillar.

• laven

Jag packar lunch och två mellanmål till min dotter varje dag (då det inte erbjuds skollunch här). Det blir mest smörgåsar och frukt till lunch, men ibland plockmat som pita, hummus, oliver, osttärningar och korv.
    Till mellanmål har vi lite olika alternativ: frukt, små-tomater, gurkor, flingor & russin, granola, kex & ost, korv & ost, och ibland något extra spännande som bulle eller kaka.

• 2bmamma

Pannkakor eller pastasallad med köttbullar alt kassler eller smörgåsar med "matiga" pålägg och youghurt till. Samt en frukt och måltidsdryck.

• laven

Just det ja, vill man göra något riktigt roligt kan man göra kalla grillspett med köttbullar, tomat, gurka och ost. Barnen äter då direkt från spettet och det är kul.

Man kan ju också göra wraps med tortillas, hummus/baba ganousch, baby-spenat och någon sorts kött på.

• Kiwi75

Åh, tusen TACK för alla era tips!! Det blir säkert populärt på nästa skolutflykt...

• junimagi

Här är en till pannkaksmorsa! I bland när jag är lite mer fantasirik så kan det dock hända att det slinker ner något annat i matsäcken. Köttbullemacka, piroger, eller pastasallad.

• Anette m 2st 01

Pastasallad med allt som går att få ner, köttbullar, korv, skinka och grönsaker och även i bland ostkuber som jag skär till från frukostosten. Även lite frukt och dricka åker ner i ryggan.

• Majsan70

Jag frågar vad de vill ha bara o sen ser jag till att det finns hemma. Ofta så följer de med o handlar o sen gör de sina egna matsäckar.
    Så allt från Revben o pannkisar till mackor (färdiga som köpta), till risifrutti och varmkorv.

• SeTa

Pizzabullar är ganska populärt också.

• Cezi

Brukar vara risi/mannafrutti-Birkabullar-bröd. Eller de hemmabakade tunnbröd som jag har i mitt Galleri..de fick jag och min syster varje gång vi skulle på utflykt och jag har fortsatt med det.

Alltid frukt, Festis, Ramlösa eller Mer, aldrig läsk hur mycket han än tjatar.

Pannkakor någon gång.

Han har även fått med sig fetaostsallad en gång..

• jennie ellie

Pannkakor m chokladcreme emellan, ihoprullade. En frukt, en macka m sallad och skinka, dubbel och en frukt plus saft

• 2bmamma
    laven skrev 2007-09-26 16:58:55 följande:
    Just det ja, vill man göra något riktigt roligt kan man göra kalla grillspett med köttbullar, tomat, gurka och ost. Barnen äter då direkt från spettet och det är kul.Man kan ju också göra wraps med tortillas, hummus/baba ganousch, baby-spenat och någon sorts kött på.
    det var en bra idé! tack för tipset!
Svar på tråden Vad brukar ni packa i barnens matsäck?