• herilane

Skorv. Gör det något egentligen?

Jag tycker att det känns rätt hopplöst att kämpa mot dotterns skorv. Hon sitter aldrig still och tycker inte om att man pillar med hennes kropp. Tvätta ansiktet ska gå på någon sekund, och skölja huvudet får jag göra medan hon kryper och klafsar omkring i badkaret. Sitta still medan jag borstar hår? Aldrig!

Så jag undrar... spelar det någon roll egentligen att hon har skorv? Kan jag strunta i det? Är det skadligt på något sätt?

• Svar på tråden Skorv. Gör det något egentligen?
  • NALLEB

Skorv är inte alls farligt. Det gör inget om det är kvar.
    Ett tips om man vill få bort det lite enklare är att smöja in barnets huvud i barnolja,då löser det liksom upp sej.

• Tjej 83

nee de ska la inte göra något omd e finns där.
    men vår bvc tant. oj va hon tjata om 100 olika krämer ja ksulle köpa o få bort skorven med. men ja sa abra nej men de lossnar väl när de lossnar.. sen sluta hon tjata..
    haha

• Black Daisy

Min kompis son har myckt skorv och hon sa att om de har mycket skorv så kan det hindra håret från att växa, för de orkar inte genom skorvet..

• mownlaiz

min dotter har haft ganska mkt skorv från början, å det e först nu jag försökt få bort det.. hon e 8 månader nu!
    smörjde in huvudet med barnolja å lät henne ha det i tre timmar, sen badade hon, å sen pratiskt taget ramlade det mesta bort.. så jag behövde inte använda kam eller boste alls knappt, vilket hon blev nöjd å glad över=)

• Emma La

Jag har använt krämen Borago. Den är jättebra! Man smörjer bara in o sen så försvinner det av sig själv. Man behöver inte hålla på att kamma osv.

• herilane

mownlaiz - tack, jag ska prova din borstningsfria metod!

• Beckiz86

jag anvande miniderm nar min son hade skorv pa huvet, efter att ha gjort det i en vecka sa far han inte skorv mera =)

• JosJos

Jag brukar olja in hennes huvud innan bad och sen skrubbar lite lätt med tvättlappen, det brukar bli bättre...min tjej störs inte av det alls, det som är mest irriterande är att ALLA ska kommentera det jämt. De som inte själv har barn "Oj, vad är det där på huvudet?" till andra mammor "Hon har skorv ser jag, då ska du göra så här..bla bla bla....". Suck!

• norgesessan

sambons mamma påstår att sambons brorson har ärr under håret for at han ahdde så mycket skorv..JAg vet inte..

Det om att håret inte växer där det är skorv har jag också hört..
    Min egen teori är att det måste klia..Sen är det nog inte så hygieniskt, det forsvinner ju inte när man bara tvättar håret...

• pyretina

Tror inte heller att de gör så jätte mkt om skorven är kvar...
    Jag har då fått smörja in sonens huvud med olja och låtit det vara över natten.. Han har inget emot att jag har kammat honom.. Men de är mest bara för att när han hade som värst med skorv så kliade han sig under nätterna så mkt att de började blöda och blev en massa sårskorpor på huvudet.. Så de var bara att kämpa med att bli av med skorven.. Han har lite kvar, så får ibland smörja in för att de inte ska bli så torrt..

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • astalacasta

Jag rekommenderar också salvan Borago från Apoteket, funkar hur bra som helst!

• astalacasta

Skorv beror för övrigt på att bebisens hud inte har blivit så bra på att producera ett visst enzym, så att huden sätter igång att överproducera en viss typ av celler som blir skorv. Det växer bort av sig själv, men det ser ju trevligare ut utan.

• Nim

Man skall inte pilla bort skorvet. Lat det vara eller, som skrivits tidigare, smorj in med olja.

• Millivanillie

Min son hade jättetjockt med skorv vi prövade med olja , borago mm. Funkade inte. När vi fick reda på att han hade mjölkallergi och vi slutade med det så försvan skorven

Svar på tråden Skorv. Gör det något egentligen?