• Lisa79

Babyskydd, hur länge?

Hur länge har ni använt babyskydd till era små?
    Med äldre sonen har jag för mej att vi bytte när han va 6 månader. Mina tvillingar är nu 9½ månader och använder dom är. De är ju såå lämpligt! Jag tycker även att dom sitter bättre i dom eftersom dom oftast sover när vi åker bil.

Men hur är de med vikt och så? Hur mycket får barnen väga som max i babyskydden?

• Svar på tråden Babyskydd, hur länge?
  • jeeri74

Det är längden som avgör, inte vikten i första hand. Så länge inte huvudet tittar upp över kanten är det okej.

Min dotter hade babyskyddet till hon var runt 11 månader.

• Kulan07

Har för mig att jag läst nånstans 9 mån eller 13 kg, alla bebisar väger ju inte 13 kg när dom är 9 mån Men kanske är olika från stol till stol...

• bambigirl

Vi hade babyskyddet tills sonen var 1 år (9 kg, stolen var upp till 13)), för då bytte hans kusin stol och han kunde ärva hans riktiga stolar. Jag har dock läst att när de kan sitta själva sitter de säkrare i en riktig bilbarnstol.

• Norrlandstösa

Babyskydd är oftast mellan nyfödd upp till 13 kg, sällan högre kilon iaf. Annars ska man gå efter barnets längd (om de inte når 13 kg innan, vikten på barnet går man på först!). När barnets huvud sticker upp över kanten till öronen är det dags att byta!
    Finns mkt info på NTF´s hemsida om just detta.

• Moms

Har hört att babyskydd inte är så säkra och att man därför skall byta till fast stol så fort barnet kan sitta själv...

• annasahlup

Precis så är det! När barnet KAN sitta själv så finns det ingen ursäkt för att inte köpa en ny bilstol. Om man inte har pengabrist, men då är det nog bättre för ens egna samvete att strunta i att åka bil. Dante och jag har inte åkt någonstans på över en månad, vi har inte råd. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om någonting hände och jag inte har skaffat det säkraste till min son.

Moms skrev 2007-09-27 10:13:28 följande:
    Har hört att babyskydd inte är så säkra och att man därför skall byta till fast stol så fort barnet kan sitta själv...
  • Tina83

precis.

när barnet kan hålla upp huvudet stadigt är det dags att byta. jag läste att barnet har 80% större chans att klara sig vid krock med vanlig bilstol är babyskydd (rätta mig gärna med % talet om det är fel)

• guldplutt

samma sak här, när barnet sitter riktigt bra själv så ska man helst byta, eftersom nästa stol är mkt säkrare. vi bytte nog vid ca 7 månaders ålder.

• Wariogirl

Det är lagligt upp till 1 års ålder iallafall.

• Rulltrappa

bytte till bilstol när han var 111 månader. babyskyddet hade en maxgräns på 10 kg men även om han hade en bit kvaar dit så var han på tok för lång för det.

• Mizzz
    Norrlandstösa skrev 2007-09-27 10:01:27 följande:
    Babyskydd är oftast mellan nyfödd upp till 13 kg, sällan högre kilon iaf. Annars ska man gå efter barnets längd (om de inte når 13 kg innan, vikten på barnet går man på först!). När barnets huvud sticker upp över kanten till öronen är det dags att byta!Finns mkt info på NTF´s hemsida om just detta.
    NEJ!! Inte öronen, det gäller vanlig barnstol, på babyskyddet gäller det att huvudet inte ska sticka upp överhuvudtaget...
  • CCA

Vi bytte när dottern var 6månader. Anledningen var att säljaren som vi köpte babyskydd ifrån avrådde oss att ens köpa babyskydd utan hyra istället eftersom säkerheten i en vanlig bakåtvänd stor är överlägsen jämfört med babyskydd (därmed skulle abyskydd användas så kot tid och då var det bättre att spara pengarna till en bakåtvänd). Enligt honom låg ett babyskydd runt ca 10 på en hundragradig skala när det gällde säkerhet medan en bakåtvänd stol ligger runt 90-95.

• JagM

Vårt babyskydd funkar upp till 13 kg. Du måste ju kunna ha det så länge dina barn inte väger mer än maxgränsen, vanligast är 13 kg (även om jag sett andra vikter i de andra inläggen här). Så klart ska du fortsätta med det om de sitter bra i dem. en anna sak vore det ju om de var för långa eller om det verkar obekvämt och trångt...

• Tina83

man måste gå efter att inte huvudet ska sticka utanför stolen alls nör barnet blir större.

om jag skulle gå efter vikten skulle jag kunna ha mitt babyskydd i säkert ett halvår till, då skulle sonen var 1.5 år....

jag skulle absolut byta nu TS!

Svar på tråden Babyskydd, hur länge?