• Anonym (flintis)

peruk, någon?

Hej!
    Undrar om det finns någon som använder peruk...Jag har tappat hår en längre tid och läkarna vet inte vad det beror på. Har nu tappat så pass mycket att jag funderar på att köpa en peruk...Jag är förtvivlad över detta, känner mig arg, ledsen och oerhört okvinnlig...Att tappa håret är det svåraste jag någonsin gått igenom och det skulle vara skönt att prata med någon i samma sits, för jag känner mig fruktansvärt ensam i detta, på något sätt känns det nästan skamligt, som om något är fel på mig. Är rädd att köpa peruk...att ta av sig den på kvällen...Snälla hjälp!

• Svar på tråden peruk, någon?
  • Anonym

Hej! Jag har inte själv samma problem, men min bästa kompis tappade sitt hår när hon gick på högstadiet. Hon var alltså bara 15år. Det var otroligt jobbigt för henne och jag fick vara hennes stöd under den svåra tiden.Läkarna visste inte heller varför hon tappade sitt hår. Men hon fick en jättefin peruk som såg helt äkta ut, som tidigare fast ännu finare.

Man kunde inte med blotta ögat se att det var en peruk för det var ju äkta hår i den. Jag förstår att du känner dig förtvivlad, men detta är inget du behöver skämmas för. Löshår och peruker är väldigt vanliga idag. Det är väl egentligen ingen större skillnad mellan att ha extension hårförlängning mot att ha peruk, eller? Försök att vara stark och sluta att skämmas! Lycka till!

• Anonym (flinta)

Jag har peruk! Tappade håret -96 och haft peruk sen dess. Många jag läst om trivs bäst utan och tycker att peruken kliar och att de inte känner igen sig själva iperuk. Men jag skulle aldrig gå ut utan peruk för DET är inte jag. Så det ärså olika. Jag har ju vant mig nu efter alla år och tycker det är kul med peruk. Jag har börjat få såpass självförtoende att jag vågar prova olika färger,längder och stil.Nu är det ju inget konstigt. "Alla" använder ju extensions,väldigt många kändisar och artister har ju peruker. Men i början var det jobbigt. Jag har varit helt kal på huvet och tappade ögonfransar och ögonbryn åxå. I februari började jag dricka björkaska. Efter det hardet börjat växa! Det är så mkt mineraler och grejer isom jagantagligen haft brist på. Har provat det mesta men det är det enda som hjälpt mig! Jag har även hormonrubbning som börjar stabiliseras av björkaskan. Tror själv att jag tappat håret pga hormonerna. Tyvärr så forskas det inte så mkt om kvinnligt håravfall. Hur är det med dig+ har du nåt annat fysiskt "fel"?

• Anonym (flinta)

Såg ett inlägg på håravfall åxå.Jag har åxå PCO-S!! Tror åxå på ett samband med det.

• Anonym

Bor du i sthlm, eller har du möjlighet att ta dig hit? På perukchopen på gamla brogatan, en tvärgata till drottninggatan i city, har de så himla bra och proffsig personal. De hjälper dig att prova ut och testa dig fram. Man får sitta i ett rum lite bakom, plus att de aldrig är mkt folk där så det är lugnt och skönt. De har stor vana av att träffa kvinnor med olika anledningar till håravfall.

• Anonym (flintis)

Tack för alla råd och tips!
    Och ni har ju rätt i att man inte "ska" skämmas, men det är svårt att utöva det i praktiken...Men det kanske är att jag är ovan..
    Jag saknar att ändra frisyrer och hårfärg!!!Men med peruk så kan man ju göra det. Kan man få det beviljat via landstinget och hur går jag tillväga för att få den hjälpen? Jag ska definitivt besöka den där perukshopen! Gamla brog..vilket nummer?
    Tack igen!

Anonym skrev 2007-09-27 18:22:05 följande:
    Bor du i sthlm, eller har du möjlighet att ta dig hit? På perukchopen på gamla brogatan, en tvärgata till drottninggatan i city, har de så himla bra och proffsig personal. De hjälper dig att prova ut och testa dig fram. Man får sitta i ett rum lite bakom, plus att de aldrig är mkt folk där så det är lugnt och skönt. De har stor vana av att träffa kvinnor med olika anledningar till håravfall.
  • Anonym (flintis)

Tack!!

• Anonym (flintis)

Men sitter peruken ordentligt på plats? Är det bekvämt? Hur gör man då man simmar? Hur berättar man för en ny partner att man inte har hår? Förlåt för dessa löljiga frågor men jag är verkligen nervös inför ett perukköp...

• Anonym (bidrag?)

Jag har för mig att man kan få bidrag till att köpa en peruk om man har gått via en läkare.. Dvs att man har ett sjukligt håravfall..

• Anonym

Anonym (flintis) skrev 2007-09-27 19:55:59 följande:

Men sitter peruken ordentligt på plats? Är det bekvämt? Hur gör man då man simmar? Hur berättar man för en ny partner att man inte har hår? Förlåt för dessa löljiga frågor men jag är verkligen nervös inför ett perukköp...
    Här är lite svar på dina frågor:
    www.carlmlundh.se/DefaultDesktop.aspx&menuselectedid=78
Svar på tråden peruk, någon?