• majyra

*Är det bara gömma påskägg, samt påskmiddag

Är det bara gömma påskägg, samt påskmiddag som gäller?

Om ni inte äter lamm, vad äter ni då?

• Svar på tråden *Är det bara gömma påskägg, samt påskmiddag
  • Malin Sj

Jag äter inte lamm men vi äter ägg, sill, lax, jansson, kex och ostar, bröd, köttbullar och prinskorv.

Vi firar påsk så att vi äter hos någon av våra föräldrar på dagen och sen myser vi till det för oss själv sen på kvällen.
    Ne är väl bäst att jag gör mig i ordning för ska i väg till mamma och fira med min familj, fästmannen och hans mamma och pappa.

Varför hör igentligen lamm till påskbordet?

• vadskajaghetadå

vi åt lamm itrosdags.idag äter vi sånt som man äter alltid annars julmat, midsommarmat etc...

• Sternentier

Jag firar inte alls. Jag är inte kristen, så jag passar på att jobba eller plugga när jag ändå är ledig ett par dar :)

• majyra

Tack att få höra av hur några ha det, man känner alltid lite prestation: Gör vi för lite? Skulle man kunna göra något mer?
    Vi har ingen släkt vi brukar vilja åka till.
    Men ibland har man ju haft bekanta hemma.

• MrsHawkins

Firar? Nja.....barnen får påskägg, ingen hare eller nåt som gömmer eller så.....Mat? Idag blev det kyckling....tänkte först göra nåt med fläskfilé...

Tycker inte att påsken är så speciell...Man är ledig...det är väl allt....

• Majsan70

Enda påskiga vi har här hemma är att ungarna får påskägg. Ingen särskild middag o absolut inget pynt o annat krafs som man ser överallt.

• majyra

Skönt att höra, det är så tomt här på fl, så då känner man: Var är alla? Gör de något roligt?
    Sen är det så tomt på grannar och barn, ute.

Fast vår lilla tjej blev jätteglad för sitt påskägg. (med endast ett kinderägg) och små leksaker.

Pappa får sticka och köpa till en potatisgratäng...
    Men det brukar man ju äta till andra högtider.

Skulle vilja måla ägg kanske, eller kanske inte... Hon är så liten.
    Undrar om det är många som gör det?????

• Angel74

Vi påskpysslar lite, målar ägg och sånt. Dottern får påskägg. Idag påskafton är vi hemma, min syster och hennes barn kommer hem till oss. Då blir det Jansson, omelett i ugn med olika stuvningar, kyckling, potatisgratäng, sill, fyllda ägg och smarrig efterätt, paj med vaniljvisp och hallon. I morrn åker vi till sambons farmor, då blir det ännu mer mat

• Angel74

just ja köttbullar och prinskorv oxå

• Jessica24

Hos oss ser påsken ungefär ut såhär:
    * Påskpynt (påskris, tulpaner, kycklingar, hönor och tuppar)
    * Firar med släkten några dagar under påsken
    * Påskmiddag (olika sorters sill, lax, ägg, räkor, potatis, köttbullar, prinskorvar, olika brödsorter, smör, korv, ost, leverpastej, rädisor mm. Lamm äter vi INTE)
    * Påskägg med en massa godis i

/Jessica24

• majyra

Tack Jessica24, att du sa det där med påsk ris.
    Har ju köpt fjädrar ju!
    Ut i skogen och leta påskris då, Är det svårt att hitta?

• majyra

Nu ska jag gå ut i skogen och fira påsk (leta efter påskris)

• Jessica24

majyra
    Hoppas att du hittar något fint!

/Jessica24

• Nattsaga

nja firar o firar..blir inte mycket till firande då både jag och min sambo jobbar. Känns inte so mjag bryr mig alltför mycket om att fira påsken så kan lika gärna jobba och tjäna extra bra med pengar men har ätit påskmat trots allt på jobbet.

• majyra

Jorå
    Det var ju inte så svårt att hitta faktiskt!

Min 3-åring var ju helduktig på att måla (ägg) Det trodde jag aldrig! De måste ha övat på dagis.

påskmaten blev också bra med potatisgratäng (och ansjovisfilé kom jag på). Man orkar egentligen inte så mycket, vid sidan av, om man äter ägg också, tycker jag!

...dessutom var min unge, en gullig påskkärring igen. Ja, det är ungarna, som "lever upp", högtiderna.

Svar på tråden *Är det bara gömma påskägg, samt påskmiddag