• Anonym

Kan man leva ett normalt liv?

Är det möjligt att leva ett normalt liv med tandprotes? Har så dåliga tänder men drar mig för att gå till tandläkaren..Men nu inser jag att jag snart måste. Jag har dock ingen ekonomi till det men det får väl lösa sig på något sätt. Kan man leva ett bra liv ändå??

• Svar på tråden Kan man leva ett normalt liv?
  • Me o Mike

ehh varför skulle du inte kunna det?? Du får nog ett mycket bättre liv tom! Vem vill gå runt med dåliga tänder? Så jag tor nog det blir fina fisken för dig!

• Anonym

Tänkte på om dom sitter dåligt så dom kanske trillar ut eller nåt. Men de kanske har jättebra proteser nuförtiden :)

• Me o Mike

Nää inte ramlar dom ut! Dom sätts ju fast på riktigt! Du får ju inga gamla löständer som du lägger i ett glas på nattduksbordet på kvällen.

Anonym skrev 2007-09-27 12:11:37 följande:
    Tänkte på om dom sitter dåligt så dom kanske trillar ut eller nåt. Men de kanske har jättebra proteser nuförtiden :)
  • Anonym (Orolig!)

mulleNuh; men såna där fasta tandproteser, kostar inte de en förmögenhet???

• Viggo och pyrets mamma

Självklart akn du leva ett bra liv med tandproteser. Min pappa har haft det i flera år och det syns inte alls. Det kan mest vara lite meck just när man håller på att fixa i ordning det iom att det blir en del opererande i munnen så kan dte vara lite svårt med mat och så när tandköttet ska läka. Men slutresultatet kommer du säkert att bli nöjd med. Försäkringskassan går in och betalar en del av det om det inte är kosmetiskt utan för att du inte har normal funktion i munnen. Iaf gjorde de det för min pappa. Vet ej om den hjälpen är inkomstrelaterad men kan tänka mig det.

• morsa06
    MulleNuh skrev 2007-09-27 12:12:32 följande:
    Nää inte ramlar dom ut! Dom sätts ju fast på riktigt! Du får ju inga gamla löständer som du lägger i ett glas på nattduksbordet på kvällen.
    En tandprotes sitter inte fast, stifttänder däremot sätter dom fast med hjälp av skruvar och grejer medans en protes är löstagbar. Annars skulle det inte heta protes.. Men å andra sidan så tror jag ju ändå inte att den faller ut Finns ju bra lim avsett för tandpreoteser.
  • Me o Mike

Jo dom e dyra.. Men man kanske kan få hjälp?! Min mamma hade tandlossning och bytte ut 4 tänder tror jag.. Kostade 20 papp..
    Men om man går och försöker få en remiss?

Anonym (Orolig!) skrev 2007-09-27 12:13:41 följande:

mulleNuh; men såna där fasta tandproteser, kostar inte de en förmögenhet???
  • Anonym

Ja nu menar jag inte fasta tandproteser..det har jag verkligen inte råd med. Utan löständer

• Viggo och pyrets mamma

Det finns tandproteste som man har inne dygnet runt och som man fäster runt befintliga tänder om man har sådana kvar, ytterst få behöver ju dra ut alla tänderna. Dessa kan man ta ut för att rengöra om man vill det och kallas för tandbrygga. Går att ha både uppe och nere och är smidiagre än den modellen som gamla oftast har alltså som en lösgom men billigare än att använda exempelvis titanskruvar för att fästa tänderna som då blir permaneneta.

• Anonym (Orolig!)

Usch TS! Är lika orolig som du över det här!! Drar mig också för att gå till tandläkaren och få domen! Tänker att löständer måste ju glappa i munnen - och männsikor kommer att märka.

Svar på tråden Kan man leva ett normalt liv?