• Anonym (anhörig)

Kan man skicka blommor...

...till en bekant som precis har fått missfall? Och skicka med ett kort; "tänker på er"...är i valet och kvalet om det kanske kan anses som opassande och påträngande, eller vad tror ni?
    Vill inte ringa, de är ledsna och vill lämna dom ifred, förstår om dom inte orkar prata om det, och sms känns alldeles för opersonligt.
    Om man skickar blommor, ska man vänta några dagar, eller spelar det någon roll?

• Svar på tråden Kan man skicka blommor...
  • Grannen

Tycker att det är en fin gest.

• foxzy

tycker oxå det är en fin gest att skicka blommor men ringa kan du ju oxå göra. vill de inte prata så svarar de inte men då vet de ändå att folk bryr sig. det värsta brukar folk ju säga är just att andra inte hör av sig när man har sorg och att det blir tyst. visa att du bryr dig så väljer de i så fall bort om de tycker det blir för mycket. vad tråkigt med deras missfall

• Hera78

Skicka blommor och skriv på kortet att dom ska höra av sig ifall de vill eller behöver prata. På så sätt visar ni att ni bryr och och att ni finns där för dom.

• Kay T

Ja, skicka blommor till dem, på så sätt visar du att du bryr dig och att du tänker på dem.

• Anonym

jag skickade med blommbud dagen efter jag hade fått veta att min kompis hade förlorat sina tvillingar i v19
     det är ju en jättefin gest tycker jag

skrev." Ni finns i våra tankar, och era änglar små.."

• Anonym (anhörig)

Tack för era svar! Då gör jag det...tänkte först att blommor mest förknippas med glädjesammanhang, fast å andra sidan har man ju blommor vid sorgetillfällen också...

• Anonym (jag fick)

Vi fick blommor av mina två kära vänner vid vårt missfall. "Vi tänker på er, kramar xxx och xxx". Det var väldigt uppskattat och vi blev väldigt rörda. Jag rekomenderar inte att ringa, möjligtvis skicka brev eller sms. Jag svarade inte i telefon de första veckorna eftersom jag bara grät.

• Kylie

Skicka blommor, sms:a, eller ring (inte alltid att man orkar svara dock) man behöver stöd från sina vänner! Jag fick blommor, kort och samtal när jag fick mitt 1:a missfall, det betyder massor att veta att man har vänner som bryr sig!

• Anonym

Hej! Jag fick missfall nu i veckan. jag var då i vecka 6+3. Jag fick blommor av både kompisar + våra föräldrar.
    Det är ingenting som gör situationen bättre, men det är en uppmuntran och det känns väldigt skönt å veta att folk tänker på oss.
    så skicka blommor, det uppskattas
    Många kramar från en som vet.

• Anonym (jag också)

Jag fick en blomma ev en kompis efter mitt missfall i vecka 12 och det kändes jättebra. På något sätt som att hon bekräftade min sorg, ett godkännande att jag fick vara ledsen... Sms är också en bra grej!

• SofiaD

Jag fick kort från jobbet med "vi tänker på dig" när jag fick mitt andra mf på raken och blev sjukskriven några veckor efter det. Detta var innan vi fick barn och jag blev jätterörd! Så gör du det, det är en fin gest!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Den 12 juli -07 kom han!♥♥♥
  • Zeraphia

Vi skickade blommor till våra vänner som förlorade sitt lilla barn (v12). Det var väldigt uppskattat, jag tror att det är viktigt att visa att man bryr sig, men utan att tränga sig på.

• Cesso

Jag fick blommor i förra veckan, efter mitt mf.
    Det var snällt!
    Men å andra sidan sl du nog inte vara rädd för att ringa. En del vill och behöver få prata av sig. Man stör inte. Och gör man det så säger din kompis det.
    Att lyssna är nog det bästa man kan göra.
    Var inte så rädd för att göra fel.

• Janssonkatten

jag hade blivit jätteglad om någon skickat blommor till mig. i stället för att jag fick 100 telefonsamtal samma dag som jag fick veta det själv. (skickade ut ett gruppsms så att alla skulle få veta).

• Eva X

Skicka blommor, ring och sms:a! Om man inte orkar svara i telefonen så gör man ju inte det, men det är skönt att veta att folk bryr sig och inte bara "glider undan". Jag har fått blommor av både vänner och kollegor i samband med missfall, och även en chokladkartong. Allt värmde! D
    äremot var det få som ringde - de tänkte säkert att vi nog ville vara i fred osv och att vi själva skulle ringa om vi ville - men jag orkade inte ringa själv och hade blivit jätteglad för ett samtal. Så ring också - men var beredd på att de inte orkar prata just då.

Svar på tråden Kan man skicka blommor...