• Miss Lonesome

Parkering längst trottoarkant, regel för avstånd mellan bil och trottoar

Hur är det, finns det någon regel om hur långt ifrån trottoarkanten man får parkera? Får man stå 2 decimeter ut från kanten?
    Detta handlar inte om parkering i rutor längst en väg, för då måste man självfallet stå innanför linjerna, jag menar när man parkerar längst en väg med omarkerade parkeringsplatser.

• Svar på tråden Parkering längst trottoarkant, regel för avstånd mellan bil och trottoar
  • strojes

Man ska ju självklart stå så att man inte sticker ut i gatan. Själv brukar jag alltid försöka komma så nära trotoaren som möjligt för att vara så lite ivägen för biltrafiken som möjligt. Vet inte om det finns någon regel för avståndet...

• AnneSophie

Hmm...oj...jag minns inte om det finns en exakt siffra (det kanske det gör?) men min körskollärare var iallafall noga med att jag inte skulle ställa mig varken mer eller mindre än 15 cm från kanten.
    Sitter fortfarande i såhär 13 år senare.

Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare
  • Axels och Annies mamma

Finns säkert någon regel för det, kanske i Trafikförordningen eller på Vägverkets hemsida. Ska kolla lite.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
Svar på tråden Parkering längst trottoarkant, regel för avstånd mellan bil och trottoar