• Anonym (konsult)

Någon här som jobbar på Adecco, Manpower, Proffice?!?!

Hej!

Jag blev uppsagd på mitt fasta jobb i somras, där jag jobbar i 1,5 år. Fick direkt en ny tjänst hos ett bemanningsföretag och är provanställd ett halvår, tom februari. Det ska mycket till för att jag inte ska få fast hos dem. Så länge uppdragsgivaren är nöjd med mig. Det är inget tidsbestämt uppdrag utan ett löpande.

Jag och min man vill skaffa barn, men är lite osäkra på vad det skulle betyda ekonomiskt. Känner att jag inte kan diskutera detta med min kontaktperson på bemanningsföretaget..... Har försökt luska lite och på ett av papperena jag fick när jag var nyanställd stod det att man har rätt till föräldraledigt om man varit anställd ett år.......trodde det var lag att få vara föräldraledig???

Har försökt tyda på FK´s hemsida om ersättning, men det där blir man ju inte klok på. Har också försökt ringa deras kundtjänst, men där kommer jag inte fram.

Någon här som har nåt klokt att tillägga??
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon här som jobbar på Adecco, Manpower, Proffice?!?!
  • Anonym (konsult)

Puffar

• Anonym

Du har rätt till att vara föräldraledig oavsett var du jobbar.
    Jag tror att det dom menar är att du får 10 % av lönen i 4 månader vid föräldraledighet om du varit anställd i ett år.
    Jag jobbar själv för Poolia o skall snart vara mammaledig, min SGI är inte klar hos försäkringskassan men min årsinkomst räknas på 2080 timmar, sen är det 80% av dom timmarna som man tar gånger garantilön o 20 % gånger presationslön o där har du din årsinkomst.

• nuedetdax

Jag säger bara en sak, försök hitta ett jobb privat så fort som möjligt. Jag har jobbat inom bemanningsbranchen i 7 år och det är slavgöra rent ut sagt.
    Man får ingen månadslön, man får timlön(går miste om många röda dagar på jobbet osv) Sen så fort man vill löneförhandla så säger de att man redan har den högsta lönen av alla inom den kategorin.

JAg har aldrig i mitt liv känt mig så kränkt, värdelös och igorerad som jag gjort som anställd av bemmingsföretag. Sen jag lyckades få fast på egen hand så har jag verkligen förstått vad jag gått miste om som inhyrd konsult.
    Men detta är bara min tolkning och erfarenhet

• nuedetdax

Apropå mammaledighet så är det inget du ska diskutera med en av dina BA (Konsultchefer)Men du har ju rätt till mammaledighet, men det du får ut kommer va lågt belopp då du måste samla på dig dina timmar och räkna fram ett SGI.

JAg har jobbat för Proffice, Adecco, HumanPro och Academic Work alla e samma skit.

• middiz

Jag har jobbat åt adecco, fyy faan säger jag bara.
    Blev ordentligt lurad på pengar!
    Kolla garantilönen säger jag bara!!

(¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
  • nuedetdax
    middiz skrev 2007-09-28 15:39:42 följande:
    Jag har jobbat åt adecco, fyy faan säger jag bara.Blev ordentligt lurad på pengar!Kolla garantilönen säger jag bara!!
    Jag håller med det dom håller på med är tydligen olagligt och facket ska ta upp detta på deras årsmöte. Nu har de fått bevis på att de tar för mycket % av garantilönen.
  • middiz

ja men jag fick veta efter 3,5 år att jag skulle haft garantilön när dom inte hade nåt uppdrag åt mej.. jag fick inte det.
    när jag sen drog in facket på det sa dom att jag skulle frågat en vuxen (?!) om det..
    antagligen anställer dom barn

• nuedetdax

middiz,
    Skojar du med mig? Hur kunde de ha undgått att ge dig det? Var du inte anställd hos Adecco?
    JAg vet bara att de tar aldeles för mycket av ens lön, det dom räknar som garantilön är mycket lägre än den lön du får på andra bemanningsbrancher. Som sagt facket är på dom nu. De kommer få böta en ansenlig summa!

Våga vägra bemmaningsbrancherna!

• middiz

dom berättade inget om garantilön när dom anställde mej, sen fick jag veta av en släkting att man ska ha det.
    när jag drog in facket i det så fick jag till slut 35 000 innan skatt, inte ens en bråkdel av det jag igentligen skulle ha.. hade facket dragit det till domstol hade jag fått mycke mer men dom va för fega för det!

• Anonym (konsult)

Inte så lätt att hitta ett jobb "privat".....

Jag tycker hemskt mycket om mitt uppfrag och hoppas jag kan bli anställd direkt hos dem. (Det är hos Volvo, som har bra förmåner....)

Ska kolla upp det där med garantilön....låter bekant.

Samtidigt som jag inte vill skaffa barn pga att jag bara är konsult så vill jag ha barn NU och skiter i vad jag kommer få för ersättning.........

Svar på tråden Någon här som jobbar på Adecco, Manpower, Proffice?!?!