• Lady Bling

Gröt till lunch, är det "riktig" mat tycker ni?

Om man serverar gröt med äppelmos och mjölk till lunch, tycker ni att det är ett "riktigt"mål mat för ett barn (eller för en vuxen) eller mer som ett mellanmål?

Serverade gröt till mig och min dotter till lunch idag eftersom jag var sugen på gröt. Dottern är snart 3 år gammal.

Jag vet inte riktigt, för mig är inte gröt "riktig" mat. Det är ju liksom som tjockare välling egentligen, och det brukar jag ju inte ge till lunch till min dotter, bara på morgonen och innan hon ska sova.

Äter ni gröt till lunch eller ger ni det till era barn till lunch?

• Svar på tråden Gröt till lunch, är det "riktig" mat tycker ni?
  • Majsan70

Ja, det är ett bra mål om man under resten av dagen äter rätt oxå. Vi gör ofta gröt till middag/kvällsmat. Uppskattat o lätt.

• Scraptroll

Egentligen ser jag mer på det som mellanmål/frukost/kvällsmat men har faktiskt själv gjort gröt till lunch nån gång men inte som middag däremot, då bör man äta riktig mat

• Nyfiken gul

visst är det en fullvärdig måltid!! Absolut!!

Som vuxen kan man komplettera med en grov smörgås och en frukt.

Gröt mättar länge o är jättebra som antingen måltid eller mellanmål!!

• Nyfiken gul

kan tillägga att jag ofta äter gröt till lunch på mitt arbete. Jag håller mig mätt länge o eftersom jag har ett fysiskt tungt jobb är det skönt att fortsätta jobba utan kurrande mage och veta att gröten räcker ända tills jag kommer hem o lagar riktig middag.

• hammarby

Nu är min son bara 1 år.. men han får ibland gröt till middag. Jag ger honom hellre mer matigt till lunch eftersom jag inbillar mig att han behöver det mer då. Han har myror i brallan jämt och är inte still en sekund! Ett riktigt energiknippe.
    Men tanken har slagit mig också, att gröt inte känns lika mycket som lunch/middag egentligen..

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913 och Dante som tittar ut 19/10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Miss Love

Gröt är ju bra mat, speciellt om man tar en smörgås till och en frukt.

• Miss Love
    Leena skrev 2007-09-27 16:30:58 följande:
    Egentligen ser jag mer på det som mellanmål/frukost/kvällsmat men har faktiskt själv gjort gröt till lunch nån gång men inte som middag däremot, då bör man äta riktig mat
    Fast egentligen ska man äta tvärtom kraftigare till lunch och lite mindre till middag, fast många gör tvärtom.
  • Grannen

Nej det är inte en fullvärdig lunch utan snarare frukost eller kvällsmål för mig. Men visst är det smidigt ibland.

• Mollan

Inte som lunch, men kan fungera som nödmat till middag ihop med smörgås med rejält pålägg (skinka, kokt ägg etc). Till lunch vill jag servera riktig mat med rikligt med grönsaker.

• Barndietisten

Någon gång då och då tycker jag absolut gröt gills som lunch/middag! Grahamsgrynsgröt är ett hett tips - roligare än havregrynsgröt och nyttigare än mannagrynsgröt.

• Peos Mamma

Skolorna serverar ju gröt till lunch.....för mig e det en helt ok lunch.....man kan ju komlpettera men ett par morots stavar eller lite gurka om man vill ha grönsaker oxå....
    kram

• gbgumman

Min son får ibland gröt till lunch. Inget vi gör jämt men på helger har jag inte alltid något snabbt tillhanda och handla gör vi efter lunch. Då kokar jag grö till han. Smidigt bara en kastrull.

• Elvis Mamma

Min son är 1 ½ år å matvägrar & han äter bara gröt men han lever & mår bra & går upp i vikt som han ska

Stolt ung mamma till Elvis 060409
Svar på tråden Gröt till lunch, är det "riktig" mat tycker ni?