• Anonym

Vad krävs för att det ska bli övervakat umgänge?

Jag vill inte lämna ut barnet ensam till pappan och undrar vad som krävs för att en kontaktperson ska sättas in och närvara under hela umgänget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-27 18:54:37:
    Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har ensam vårdnad.

• Svar på tråden Vad krävs för att det ska bli övervakat umgänge?
  • Anonym (svårt)

Det krävs ganska mycket. Du måste ha dokumenterat i ngn form att pappan allvarligt kränker dig på ett eller annat sätt.. Att han på ngt sätt är olämplig att vara själv med barnet vid umgänget. Familjerätten måste göra en utredning. Och det måste bli ett domstolsbeslut på det.

• Anonym (jurist)

Vad är dina anledningar? Tala om för mig så ska jag säga om det finns någon möjlighet till övervakat umgänge eller inte.

• Anonym

Han är dömd för olaga hot mot mig och dömdes nyligen till fängelse för grova våldsbrott på kvinnan han träffade efter mig. I den domen står det att han har umgåtts i kriminella kretsar, bland prostituerade och använt droger.

• Anonym (jurist)

Finns det något som säger att han kommer dra in sitt barn i det här? Finns det någon risk att han använder våld mot barnet?

Jag tror det finns möjligheter för dig att få övervakat umgänge. Ring familjerätten så hjälper de dig.

• Anonym

Han dömdes till tre års fängelse och ett skadestånd på över 100.000, alltså inget ringa brott. Det var brutalt och det fanns konkreta bevis.

• Anonym

Tack så mycket för svaret, jurist.
    Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av familjerätten. De tog inte problemet på allvar tidigare även om de verkar skämmas nu när han åkte in.
    Mina främsta argument är allt barnet kan tvingas bevittna i pappans sällskap. Barnets närvaro hindrade honom aldrig från att bli våldsam mot mig, så brottet han dömdes för nu hade kunnat begås i barnets åsyn och traumatiserat barnet för livet. Barnet hade dessutom knutit an till offret.
    Pappan är väldigt labil, har dålig impulskontroll och är uppenbarligen våldsam. Han genomgick en mindre sinnesundersökning där de konstaterade att han har narcissisistiska tendenser.
    Vem garanterar att han kan kontrollera sig inför barnet?
    Detsamma gäller drogmissbruket och kopplingen till prostitutionen, som innebär kontakter med farliga personer.
    Tror du att det är hållbara argument? Bör jag kontakta en familjerättsadvokat för att kunna formulera mina krav rätt?

• Anonym (jurist)

Ja, det är hållbara argument. Kontakta en jurist direkt. Det är INTE för barnets bästa om han tillåts vara ensam med barnet. Så länge du har bevis för vad du säger i domar osv så ska det gå vägen.

• Anonym (svårt)

Min fd har bevakat umgänge.

• Anonym

Ok, tack igen för era svar!
    (svårt), är det p.g.a. exemplen du skrev i ditt första inlägg?
    Jag skulle gärna läsa fler exempel på hur ni fått övervakat umgänge.

• Anonym (svårt)

Det är en lång historia som innefattar misshandel, kvinnojour, besöksförbud. Och vårdnadstvist. Jag har dokumenterat mkt. Plus att jag har kört mitt eget race. Och har gjort allt rätt från början. Dvs jag lämnade min fd så fort han blev våldsam, fick kontakt med socialen tidigt och de i sin tur placerade mig på en kvinnojour. Socialen har också dokumenterat. Familjerätten har träffat min fd vid flera tillfällen och gjort en bedömning. Jag har gjort polisanmälningar. Men de lades ner. Fick dock besöksförbud.

Svar på tråden Vad krävs för att det ska bli övervakat umgänge?