Vill ha tips om bröstpumpar
Som rubriken säger. Vad har Du för erfarenhet av bröstpump, vilket märke, manuell eller elektrisk, gör det ont att använda?
Som rubriken säger. Vad har Du för erfarenhet av bröstpump, vilket märke, manuell eller elektrisk, gör det ont att använda?
Hej, kille som jag är så kan jag tyvärr inte svara på om den gör ont , men min sambo använde en elektrisk pump som vi hyrde på sjukhuset efter förlossningen (medela), fungerade finfint, nu säger min sambo att den elektriska pumpen inte gjorde speciellt ont, men däremot en handpump som vi hade (Avent) gjorde lite ont.
Frågan är när och hur mycket du ska använda pumpen. Om du har jättelätt för utdrivning och bara ska lätta på trycket någon gång ibland så klarar man sig på apotekets billiga. Men om man däremot ska pumpa lite oftare, och har lite kämpigare för att få igång utdrivningsreflexen så hade jag satsat på en Avent Isis, eller om du ska pumpa väldigt mycket på en maskindriven.
Angående om det gör ont, så om du måste kämpa för att få igång mjölken så kan det ömma lite, eller om du är precis nyförlöst och brösten håller på att få igång produktionen.
Jag hade avent och jag tyckte inte att den gjorde ont, mjölken rann till snabbt och det gick smidigt.. jag tyckte att den var kanon!! Kan varmt rekomendera den..
jag har apoteket handpump. funkar fint!
Jag har medelas handpump, fungerar jättebra och är lätt att ta isär för rengöring.
Jag använde mig av Medelas elektriska och kan inget mer än lovordna denna fantastiska pryl! Det är ett av våra bästa köp, och detta trots att den låter som en mindre moped när man använder den Fick hjälp på Neonatal att använda Medela, och åkte direkt från BB till affär och köpte en i samma märke, dock i mindre storlek. Kostade ca 700 bananer (i februari -07) och var värt varenda krona! Den gör inte alls ont, man kan själv reglera "sughårdheten". Det är klart att man var lite nervös första gången man skulle använda denna pryl, det kändes ju inte direkt "naturligt" att sätta någon mojäng över ens bröstvårta, men vad gör man inte för att undvika mjölkstockning?! Lycka till!
Handmjölka är det som efterhärmar barnet sätt att amma och tömmer bröstet bäst efter barnet naturligtvis. Mjölken man mjölkar ur blir även fetare och innehåller mer mineraler (minns ej vilka)än mjölk urmpumpad med pump.
Det är vad jag rekommenderar!
Apotekets handpump, kostar under hundralappen. Har fungerat väldigt bra. Men har ej erfarenhet av någon annan.
Jag provade både Medelas elektriska och en Avent handpump och inget funkade. Utdrivningen kom aldrig hur jag än kämpade. Då provade jag handmjölka och det gick finfint, och går fortfarande finfint ett halvår senare. Så även om man inte hittar en pump som passar så kan man mjölka!
.
Vill bara göra ett litet inlägg för att det även finns män som tycker om att suga på bröst och tömma de på mjölk.
många vill men vågar inte för de vet inte hur ens partner tar detta eftersom det kan uppfattas lite kinky :)
själv tog jag bra tid på mig innan jag tog steget att testa men då vi verkligen började så fastnade både jag och tjejen i fråga för detta :)
nu är jag åter singel av andra anledningar dock så längtar man efter det igen så man får väl se om man träffar någon vettig tjej som ännu ammar och vill detta igen :)
men till alla män säger jag bara "våga prova",,,,,,,
vad tycker ni tjejer då är detta för kinky för er här ?
// Bosse
Måste bara fråga hur ni som handmjölkar gör...Vad mjölkar ni ner i? Mjölkuppsamlare eller?
Lillan vill plötsligt inte ha bröstet längre och jag måste prova om det ärbröstet eller min mjöl hon inte vill ha. Ersättning går finfint. Men skulle ju helst mata henne med min mjölk!
Jag undrar också vad man skall samla upp mjölken i om man handmjölkar. Jag har en NUK handpump. Den är kass. Handtaget fastnar hela tiden. Hur man än smörjer och vad man än smörjer med. Så jag rekommenderar inte den.
Jag handmjölkar rakt in i flaskan. Jag provade med en liten skål först men det skvätte för mycket. Mjölkstrålarna går ju åt alla håll! Det funkar bäst för mig när jag håller flaskan alldeles intill bröstet, så att det nästan rör vid bröstet. På det viset fångar den upp mjölken innan strålarna har hunnit sprida sig så att säga.
Avent isis är jättebra! Kunde pumpa ut ett par gånger om dagen med den och fick inte ett dugg ont.
Jag pumpade med apotekets billiga handpump men tyckte att det gick slött och så fick jag ont i ryggen för att jag var tvungen att kröka den så konstigt..
Nu har jag börjat handmjölka, krävs några gånger och lite tålamod men när man fått in snitsen så funkar det bättre (för mej) än manuella pumpen. Jag mjölkar rakt ner i fryspåsar som jag sedan fryser in. Det jobbiga är strålarna som sprutar lite rakt upp..
Och du Bosse, du är inte rolig.. (var det ett personangrepp) duh!
Jag har föresten oxå läst att handmjölkning är det mest skonsamma för brösten. Har även läst att den mjölken har bättre "kvalitet", tror att det bla står på amningshjälpens hemsida.
Tyvärr har jag alltför stor erfarenhet av pumpar
Särklass bäst av de jag testat är medelas elektriska som vi hyrde från BB. Den använde jag under den månad som jag dygnetrunt pumpade. Med den kunde jag jobba upp en mjölkvolym som helt täckte bebisens behov när hon inte tog bröstet. Näst bäst är avent isis. Den fick jag ut nästan lika mycket mjölk med men den var jobbigare att använda och hade 7 olika delar som skulle diskas. För enstaka tillfällen är den jättebra. Sämst var apotekets pump, den fick jag inte mycket mjölk med. Handpumpa funkade också, gav mer än apotekets pump men mindre än avent eller den elektriska. Problemet med att handmjölka tyckte jag var att det blev söligt och att det nästan bara funkade när brösten var överfulla.
Jag har en medela handpump men den slår inte alls att mjölka för hand. Något jag trodde - då jag inte tycker det går speciellt lätt/snabbt att handpumpa.
Ibland kommer det ingenting i pumpen, provar för hand och då flödar det...Dessutom sticker det som tusen nålar i brösten efteråt.
Nej, det var bortkastade pengar!
Alicia
Tack för alla bra svar! Nu har jag köpt en Avent Isis (ej elektrisk), så får vi se om den behövs och isf om den funkar bra.