• Piff och Puff

Lyckas alla frysa embryon?

Hej,

jag undrar om alla har lyckats frysa embryon efter ÄP. Jag känner mig lite besviken efter som det plockades 20 ägg, endast 12 var mogna. 8 befruktades. 2 är tillbakasatta. Och endast 1 kunde frysas, men då som blastocyst visserligen. Det kanske är ett helt "normalt" resultat. Jag har ingen aning eftersom jag är helt ny i denna världen. Det kändes som det plockade så många ägg och sedan bara minskade allt så mycket. Å andra sidan behövs bara ett för att det ska lyckas

• Svar på tråden Lyckas alla frysa embryon?
  • nirakanna2

Vi fick inga till frysen. Av 10 befruktades 7 och 4 delade sig vidare till dag 2. Jag fick tillbaks ett och två långsamma och ett fint odlades vidare, men inget klarade sig till blastocyst. Jag blev jättebesviken, för hade vi bara fått 2 fina, hade de kanske fryst det ena, men nu kändes det som om det slösades bort med de långsamma. Nu håller vi tummarna för nästa gång....

• Lycka77

Grattis till ruvningen!

I mina papper från cvl så står det att nedfrysning kan ske i mindre av hälften av fallen. Så en nedfrysning låter ju bra!

• Boot

Låter inte konstigt. Hade också 20 ägg 17 mogna 12 befruktade och 3 fyrcelliga/korttidsodlade. Ett tillbaks två till frysen. Tror att vissa kliniker fryser även lite "sämre" embryon faktiskt. Verkar nästan så.

Min läkare uttryckte det ungefär så här när jag frågade om detta: antalet ägg har eg inte ngn påverkan på antalet bra embryon, det brukar inte bli fler embryon som är riktigt bra för att man plockas på många ägg. Det som däremot är positivt med att man är lättpåverkad av hormoner och producerar mkt ägg är att det är full fart på äggstockarna. Detta i sin tur är positivt för fertiliteten. (Ja om jag nu fattade honom rätt)

Hoppas våra pyren vill stanna nu! Lycka till!

• Carrie

Vi fick 7 st till frysen på vår första icsi men inga alls på andra, frågade om detta & läkaren sa att det är färre än hälften av alla par som får embryon att frysa så det du beskriver är nog inte särskilt ovanligt.

Kram & lycka till!

• Piff och Puff

Ja, lycka till själv. Det är en väldigt spännande väntan.

Svar på tråden Lyckas alla frysa embryon?