• Smilla0608

God potatisgratäng, med vitlök!

Nån som har nått smarrigt recept på potatisgratäng med smak av vitlök att dela med sig kanse

Hooyo macaanto An´isa ~~
  • Svar på tråden God potatisgratäng, med vitlök!
  • Etnica

Felix färdiga!! Tycker iaf jag smakar rätt mycket vitlök. Vill du ha mer smak så kan du ju spetsa lite extra innan du kör in den i ugnen.

• Pormoicheia

Koka (småkoka/sjud under försiktig omrörning då och då) potatisen i mjölk med (pressad) vitlök i. Sen är det bara att hälla över det till en form och in i ugnen för att få lite yta på det.

Apprentice Moraltant
  • tinis77

skiva potatisen. lägg den i en gryta och häll på hälften mjölk och hälften grädde så att det täcker. i med pressad vitlök, salt, cayenne och muskot. koka i tio min, smaka av och ev krydda mer, i en form och in i ugnen 175 grader tills potatisen är mjuk. jättegott!!!

• FruGustavsson

skiva potatis och lägg i en ugnsäker form, salta och vitpeppra, pressa en eller två klyftor vitlök, blanda runt. Häll i en kelda ossås och en grädde och rör om, kanon god!!

• levandecharader

Skiva potatis tunt, hacka lök, pressa vitlök, salta och vitpeppra. Blanda allt i en form med höga kanter, häll över grädde.
    Jag brukar ta mellangrädde tycker att det blir krämigast och godast då, men vill man så går det självklart bra med annan tex matlagningsgrädde.
    In i ugnen på låg värme och länge (ca 175 grader ca 1½ timme)
    Ibland har jag i lite ost också

• ixus
    tinis77 skrev 2007-09-28 09:22:55 följande:
    skiva potatisen. lägg den i en gryta och häll på hälften mjölk och hälften grädde så att det täcker. i med pressad vitlök, salt, cayenne och muskot. koka i tio min, smaka av och ev krydda mer, i en form och in i ugnen 175 grader tills potatisen är mjuk. jättegott!!!
    Så här gör jag också min gratäng! Brukar alltid bli grymt god och är väldans populär bland gästerna
    Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • Husfrun

Brukar skiva potatisen och sätta i en kastrull och blanda med hälften grädde och hälften creme fraiche samt salt peppar och massor med vitlök, låter småkoka några minuter och häller sen över i en ugnsform och sätter in den i ugnen på 175-200 grader tills potatisen har blivit mjuk. Ibland så river jag lite ost över den sista kvarten.
    Den blir mycket god och krämig

• Smilla0608

Å tack för alla tipsen=9

Tänkte grilla paprikor med köttfärs i idag, det passar väl till potatisgratäng??

Hooyo macaanto An´isa ~~
  • Smilla0608
    levandecharader skrev 2007-09-28 09:24:26 följande:
    Skiva potatis tunt, hacka lök, pressa vitlök, salta och vitpeppra. Blanda allt i en form med höga kanter, häll över grädde. Jag brukar ta mellangrädde tycker att det blir krämigast och godast då, men vill man så går det självklart bra med annan tex matlagningsgrädde.In i ugnen på låg värme och länge (ca 175 grader ca 1½ timme)Ibland har jag i lite ost också
    ÅÅ vaddå smarrigtRäcka ut tunganRäcka ut tungan
    Hooyo macaanto An´isa ~~
  • cid

skiva potatis och varva i en form med lök. Blanda matlagningsgrädde, kycklingfond (blir massor god smak!),pressad vitlök, timjan, salt och svart och vitpeppar. häll över potatisen. Om man vill kan man även varva med riven ost. Ger mycket smak och god konsistens!

• middiz

det goaste är att hacka ner inlagd vitlök i potatisgratängen. underbart gott!!

(¯`°?.¸ ღ♥Madde+Magnus=Jouline♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jesster

Jag brukar skiva potatis och varva med stekt lök, riven ost, gärna stekta baconbitar, och kryddor. På med matlagningsgrädde och sist riven ost överst.

In i ugnen 175 grader i ca 1 timme - Smaskens

..:: Längtan ::..
Svar på tråden God potatisgratäng, med vitlök!