• sammy08

hur klarar ni smärtan på natten med foglossning

Jag har så ont i mina höfter på nätterna när jag ska sova får gå på alvedon men det är ju rena minttabletten för mig så den verkar inte alls. Tar ipren ibland trots att jag vet att det inte är bra men jag kan inte sova. Jag vänder o vrider mej o kan ligga på samma sida högst 30 min sen börjar det värka o ömma. Man blir deprimerad på dagarna för att man inte får sin sömn som man behöver. Har tens apparat hemma men hjälper inte särskilt mycket. Har provat akuptunktur men inte heller det hjälper. Har kudde mellan benen men hjälper inte heller.
    Snälla hur gör ni andra för att lindra er smärta?
    Hur kan ni sova på nätterna?
    Finns det andra värktabletter man kan ta?
    Tips Tips, här kan vi kanske peppa varandra o komma med tips hur man ska klara av sin smärta. Är nu i v. 25 o förstår ärligt talat inte hur jag ska klara mej hela graviditeten utan ordentligt sömn.......
    Kram till alla där ute som har samma problem.

• Svar på tråden hur klarar ni smärtan på natten med foglossning
  • reblan

Har du prövat akupunktur en längre tid? Det tar minst 6 gånger innan det börjar ge någon effekt.
    Som smärtstillande har jag Panocod, som är receptbelagt - prata med din BM och läkare!

• sammy08

Har provat det en längre tid men hjälper inte särskilt mycket. Tror att mycket sitter i huvudet på en när man vet att man går o lägger sig o vet att man inte kan sova. Men vet inte vad jag ska göra för att skingra mina tankar, har försökt läsa men så fort jag har lagt boken så börjar jag oroa mej för att jag ska snart om ca 30 min få ont i höften igen......
    Panacod, vad består de av o vilken effekt har de, blir du avslappnad i kroppen av dem eller hur funkar de??
    Tack för dina råd

• reblan

Panocod ger avslappning (2 st känns som 3 öl...) och smärtlindring. Det är dock beroendeframkallande, så jag är försiktig med att ta dem (men de skulle säkert kunna hjälpa dig att komma över rädslan för att få ont). De är inte farliga för barnet. Jag tycker du ska prata med din läkare!
    TENS hjälper inte mig heller särskilt.

• pyretina

Sån foglossning hade jag oxå från v.8 fram till att sonen kom... Hoppas verkligen att de släpper och blir lättare för din del..
    Jag hade oxå kudde mellanbenen, de lättade lite grann men inte mkt och de hela såå mkt mer komplicerat att vända sig.. Kunde oxå bara ligga en stund på vardera sida innan höften värkte sååå oerhört mkt att jag var tvungen att börja vända mig vilket tog en evighet..
    Jag fick några tabletter som var muskelavslappnande av läkaren, men kommer tyvärr inte ihåg vad dom heter..

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • SusiSue

När jag började träna ryggen/bäcken hos sjukgymnast blev allting bättre. Dels att jag tränade upp områden runt smärtan och dels att jag kände att jag kunde påverka min situation lite. Nu är sån träning stängd för gott i Malmö men jag fortsätter hemma. Försök hitta en sjukgymnast och få några övningar. Om jag dessutom tränar armarna med vikter på kvällen så blir jag tröttare och somnar lite lättare.

Ett annat tips är att ligga på en underkjol. Ja, det låter kanske knäppt men om man vill röra sig lite så glider man lättare på en underkjol av halt material. Fick tipset av en som fått ryggskott.

(jag är nu i vecka 33 och 75% sjukskriven pga foglossning)

• Cocco

Jag har fått akupunktur på MVC mot foglossningen och jag kan säga att det är en enorm skillnad. Jag har även ett bälte som jag tycker hjälper ganska bra. Dessutom ska man faktiskt försöka vila och inte gå så mycket om man kan låta bli. Foglossning blir bättre av att vila.

• Jill Erika

Jag går på gravid yoga och det har hjälpt mig. Har dock inte haft sådana jobbiga värkar utan mer att det har strålat ner i benet. Antagligen en nerv som ligger i kläm. Jag gör lite yoga övningar varje dag och det hjälper.

• Miiiaaa

Jag har inte sovit de senaste 3 månaderna. Bara korta små stunder. Jag har inget bra tips, börjar bli helt slut.... Undrar hur man ska klara en förlossning i det här skicket.

• sammy08

Miiiaaa, ja man undrar hur man ska ha krafter kvar till förlossnigen, tråkigt o behöva ha dessa tankar.
    Jag har fått tabletter som heter citidon oxå beroende framkallande så jag har inte tagit mer än 2 st än så länge, men kanske får jag börja ta mera??
    Någon som vet varför man inte ska ta ipren?

Jag har oxå gått på yoga men de flesta övnigar där var inte ok för mig o man belastar ofta ett ben i taget därav orkar inte höfterna det.

Tipset om att träna rygg o armar lätt super, har vikter här hemma på 3 kg var så nu ska jag sätta igång på allvar, då har man träningsvärk nån annanstans o man glömmer kanske lite smått sin smärta i höfterna + att man sover bättre, det var ett supertips.

Men sover ni andra på nätterna då?
    Jag har så svårt att komma i djupsömn eftersom jag väntar på att få ont , kan ju endast ligga max 30 min på varje sida.
    Nån som vet om vattengympa har hjälpt er?
    Kram på er o tusen tack för alla tips, fortsätt gärna skriva, behöver en peppingtråd när dagarna är som mörkast

• taksi

Jag kör på värmedyna på  nätterna + vanliga smärtstillande. Förra gången jag var gravid hade jag inte lika vältränade stabiliseringsmuskler (rekommenderar stabiliseringsövningar!) och då tog jag panodil+citodon+ värmedyna och så tens ibland. Samma kur mot förvärkarna med tillägget bricanyl.

Tycker det är svårt att sova pga smärtan den här gången också, men värmedyna hjälper mig att slappna av och somna in. Sen måste jag hålla i hela bäckenpartiet när jag ska vända mig och hålla ihop knäna för att inte gå sönder alldeles.

Svar på tråden hur klarar ni smärtan på natten med foglossning