• Anette m 2st 01

Operation av skelande öga

Någon som har opererat sitt barn för skelning? Min dotter kommer snart att behöva operera sitt ena eller kanske bägge öga/ögon för skelning. Hon har idag inga problem med syn eller djupseendet men skelningen är så pass att den bör korrigeras.
    Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet kring detta? Sövs barnet ner eller hur får man en 6-åring att ligga stilla? Smärta efteråt? Hemma från skola?

• Svar på tråden Operation av skelande öga
  • FruMähler

min mamma valde att inte göra en operation när ja var liten för hon frågade om det skulle bli nån skillnad och svaret blev en ryckning poå axlarna från läkaren så hon valde att inte göra nån...men det är ju över 20 år sedan...när jag var 15 så ordnade jag med hjälp skolsyster en operation...de söv ner mig och allt gick bra! de som känndes efteråtvar ingen värk i ögat eller så..bara att ögat var knall rött å ran massa vätska hela tiden..stygnen de syr ska förmultna där de ligger så de behövs inte ta bort. en liten tråd bit kom ut på ögat å det skavde lite när man blinkade..men det var ingenting som känndes..må den gick bort av sig själv...en operation för sleöning är aldrig 100% garanterat attt det blir riktigt bra..idag har ja skelning som korigeras av glasögonen...men ja hade ju skelning på båda ögonen och opererade bara ett...om ja fick chansen till en ny operation skulle jag gjort en..skulle mit kommande barn skela så hade ja låtit henne göra en oxå...det lilla som kändes var inget man kan klaga på...å jag var inte hemma från skolan för ja hade så mycket på skolan just då..men ett litet barn kanske är bäst om man har hemma..man vet ju inte hur små barn reagerar....Det som syns idag efter operationen är en liten liten prick på vänster ögonvita som bara syns om nån är riktigt när...lycka till!

• Edwin07

Har jobbat på ögon-avd som sjuksköterska. Resultatet uppväger besvären, blir ju jättebra. Slipper ev mobbing i skolan. Gå ju snabbt och smärtar kanske en dag.

• Anette m 2st 01

Tack för era svar. Vi överväger mycket starkt att operera henne under nästa år även om det kan komma att bli en korrigering vid 12 års ålder eller så.

Edwin07 - Vet du om barn i 6-7 års ålder sövs vid operationen eller om man lägger lokalbedövning?

• blackangel

De sövs i 5-6 års åldern. Det sa min sons ortoptist iallafall.
    Min son ska troligtvis göra en operation nästa år och är då runt 6 år. Det skaver tydligen lite grann efteråt ett par dagar, men ingen jättesmärta. Man kan ge lite alvedon eller liknande efteråt. 

• Anette m 2st 01

Vad bra att dom sövs, fast det låter fel att säga så så känns det ändå bättre för mig. Kan i mitt liv inte förstå hur dom annars skulle ha fått min dotter att gå med på ingreppet
    Vi kommer säkert att få mer information när det närmar sig men jag känner att jag ändå ville kolla upp lite innan.

• blackangel

Jag kan tänka mig att om man inte skulle sövas så får man säkert något lugnande. Men jag håller med dig.. Tror inte heller att det skulle gå annars på såpass små barn som de faktiskt är. Men här i Göteborg så sövs de. Enligt vår ortoptist då alltså..

• Edwin07

Barnen i den åldern sövs absolut! De kan ju inte ligga stilla vid ett ingrepp. Vi gav barnen dormicum (lugnande) innan sövning, och då var de dåsiga och lugna. Jag tyckte inte att de hade speciellt ont, bara att det var lite läskigt med kompressen de hade över ögat.

• Hannal77

Ville bara berätta att jag gjorde en sådan operation när jag var 6. Det enda negativa som jag kommer ihåg var att jag mådde lite illa efter narkosen. Kommer inte ihåg någon smärta alls.
    Det kommer att gå bra för din tjej!

• Anette m 2st 01

Edwin07 - Vet inte om du jobbar med detta eller om det är dina egna barn som har opererats men hur sövdes barnen, på mask eller på kanyl? Har lovat heligt och dyrt att hon aldrig mer ska behövas sövas på mask igen. Detta var så otroligt jobbigt för henne förra gången och hon somnade skrikande i en krampaktig stelning. Det enda hon pratar om och minns är just den läskiga doften från gammal gummistövel när masken sattes dit.

Svar på tråden Operation av skelande öga