• Mia83

Ok att sälja bilen inom familjen för att kunna byta försäkringsbolag?

Rätt fånig fråga egentligen, men ändå.
    Har insett att vi kan halvera vår premie på bilen om vi byter bolag. Tyvärr var årsförfallodagen på vår nuvarande försäkring i augusti. Vill inte vänta så länge, så jag kom på att min man kan sälja bilen till mig så vi kan byta nu.
    Det måste väl vara ok? Det är ju ett sätt att ta sig runt reglerna, och därför undrar jag...

• Svar på tråden Ok att sälja bilen inom familjen för att kunna byta försäkringsbolag?
  • appapp2

Gäller premien även med dig som ägare?

• Mia83
    appapp2 skrev 2007-09-28 12:03:04 följande:
    Gäller premien även med dig som ägare?
    Ingen aning, men eftersom länsförsäkringar var villiga att utställa försäkringen på den som gav lägst premie så lär det väl inte spela någon roll vem som äger bilen?
  • Mia83

Ok....då kör vi på det. Att halvera premien är ju inte fy skam.

• appapp2

Jodå, det brukar spela stor roll. Killar 18-23 har högst premie, därpå följer kvinnor 25-35. Antalet körkortsår och antalet år du haft bilförsäkring tidigare spelar även det in. Det kan skilja 30.000 (ja, trettio tusen) på samma bil och samma bolag beroende på person.

Bara den som äger bilen kan teckna försäkring, alltså kanske ni måste genomföra 2 ägarbyten.

• Mia83
    appapp2 skrev 2007-09-28 12:06:57 följande:
    Jodå, det brukar spela stor roll. Killar 18-23 har högst premie, därpå följer kvinnor 25-35. Antalet körkortsår och antalet år du haft bilförsäkring tidigare spelar även det in. Det kan skilja 30.000 (ja, trettio tusen) på samma bil och samma bolag beroende på person.Bara den som äger bilen kan teckna försäkring, alltså kanske ni måste genomföra 2 ägarbyten.
    Pratade med läsnförsäkringar igår som var villiga att försäkra bilen på mig trots att mannen äger den.
  • appapp2

Då är det inte säkert att du får något om nånting händer.
    Bara den som har det ekonomiska intresset i en bil kan ha en försäkring. Tyvärr verka försäljarna väldigt glada i att teckna försäkrningar som sedan nite ger något vid tex en olycka.
    Om du inte äger bilen, har du heller inte förlorat något om bilen går sönder. Jämför de fall där någon tecknat försäkring på sina föräldrar (och även låtit dem äga bilen) där ingen utbetalning gjorts.
    Jag skulle kräva skriftligt på att försäkrningen gäller i sin helhet trots att du inte står som ägare.

• Mia83
    appapp2 skrev 2007-09-28 12:11:30 följande:
    Då är det inte säkert att du får något om nånting händer.Bara den som har det ekonomiska intresset i en bil kan ha en försäkring. Tyvärr verka försäljarna väldigt glada i att teckna försäkrningar som sedan nite ger något vid tex en olycka.Om du inte äger bilen, har du heller inte förlorat något om bilen går sönder. Jämför de fall där någon tecknat försäkring på sina föräldrar (och även låtit dem äga bilen) där ingen utbetalning gjorts.Jag skulle kräva skriftligt på att försäkrningen gäller i sin helhet trots att du inte står som ägare.
    Ok, tack för varningen, ska kolla upp det.
    Hur är det om vi faktiskt gör två ägarbyten då? Kan det anses vara bedrägeri eller liknande?
  • appapp2

Jag kan till exempel ge som exempel då If ringde och ville teckna min bil. Det skulle inte vara några problem, allt skulle bli så bra så. När jag sedan fick hem papper (vad jag trodde var ett erbjudande) såg jag att stöldskyddet inte gäller om immobilizer saknas. Då jag specifikt frågat om detta och alltså blivit "lurad", sket jag i det erbjudandet. Något senare visade det sig att det inte ALLS varit ett erbjudande, försäljaren hade helt fräckt lagt in försäkrningen och började skicka förseningskrav.
    Jag ringde då allt annat än glad upp If, där dom mycket riktigt konstaterade att försäkrningen var inlagd och att den inte gällde för min bil, och sa dessutom att dom brukar ha problem med att säljarna skiter i att invänta svar utan lägger in direkt. Jag fick dessutom numret till chefen till säljaren.
    Ringer såklart upp, talar om vad jag anser om deras verksamhet och att jag bett om ett förslag, inte tecknat ett avtal. Han ber att få återkomma. Det gör han, efter att ha pratat med säljaren som minsann ansett att vi kommit överrens om ett avtal. Då jag då berättar att försäkrningen inte ens går att teckna för min bil och ifrågasätter hur dom kollar sina saker, blir han rätt tyst. Försäkrningsavtalet tas såklart bort.

Så, nej, en säljare vet inte alltid vad dom pratar om....

• appapp2

Bedrägeri vet jag inte.... Jag kan tänka mig att nuvarande bolag blir sura, samt att det inte ser bra ut när ni ska sälja bilen. I övrigt ser jag inte hur det kan spela nån roll, ni får väl sälja era saker bäst ni vill....

• Mia83
    appapp2 skrev 2007-09-28 12:19:39 följande:
    Bedrägeri vet jag inte.... Jag kan tänka mig att nuvarande bolag blir sura, samt att det inte ser bra ut när ni ska sälja bilen. I övrigt ser jag inte hur det kan spela nån roll, ni får väl sälja era saker bäst ni vill....
    Ok. Ska kolla med det aktuella försäkringsbolaget vad de säger. Angående antal försäljningar vid en framtida försäljning så lär det inte vara n¨gra problem att visa den potentiella köparen vad som har hänt. Allt kommer ju ske inom en kort tid, och våra namn känns ju igen på papprena.
Svar på tråden Ok att sälja bilen inom familjen för att kunna byta försäkringsbolag?