• xxJessikaxx

Skor till en 1 1/2-åring

Noel fyller 2 i januari och nu ska vi köpa vinterskor till honom och jag velar. Ska man lägga ut 5-600 kronor på ettpar rejälare skor, typ Kauma (tror jag de heter), Reima eller nåt liknande eller "duger" ettpar billigare, men fortfarande med ull-foder och vattenavstötande yta? Hur ska man resonera? De är ju ute i långa perioder på dagis även under vintern och vi bor ju visserligen uppe i norr där de kan va snorkallt men hur stor skillnad är det egentligen eller blir man "lurad" av att det är ett fint märke?

• Svar på tråden Skor till en 1 1/2-åring
  • THR1972

ja märken kan man bli lurade av, vet av egen erfarenhet. Köte ett par reima och dottern var iskall om fötterna....
    Jag har brukat/och brukar köpa skor som är vattenavvisande och lätt fodrade...sedan har barnen ullstrumpor på sig. Som kallast brukar vi har runt 38 grader och äldsta tösen på 6½ har aldrig klagat eller varit iskall om sina fötter.

• Black Daisy

Ecco skor är det bästa jag haft till min son. Den kan de ha höst, vinter och vår. Blir aldrig kalla och inte för varma. 100% vattenavvisande. Inte så klumpiga som många vinterskor. Min mamma köpte Ecco skor till min son för förra hösten och sen dess är jag Ecco frälst. De är dyrare men verkligen värda pengarna. Tycker jag.

• Rokka Jill
    Black Daisy skrev 2007-09-28 14:44:43 följande:
    Ecco skor är det bästa jag haft till min son. Den kan de ha höst, vinter och vår. Blir aldrig kalla och inte för varma. 100% vattenavvisande. Inte så klumpiga som många vinterskor. Min mamma köpte Ecco skor till min son för förra hösten och sen dess är jag Ecco frälst. De är dyrare men verkligen värda pengarna. Tycker jag.
    Jag har inte hittat så små storlekar som 20-22 vad kostar de isånnafall?
  • Black Daisy

Min son hade storlek 24 förra vintern, han fyllde då 2 i november. Nu har han storlek 26. Hon sa att det är ofta så att man hoppar upp 2 storlekar på ett år (lite off-topic vetande).

Jag vet inte vilken storlek de här skorna börjar på faktiskt.. Men när man tittar på deras hemsida verkar det ju finnas massor av skor så någon borde väl finnas i mindre storlekar.

I alla fall så kostade dessa närmare 700:- Men har man fler barn kan ju barnen ärva skorna av varandra för de blir inte speciellt slitna på den tiden barnet använder skon. jag frågade just om det att ärva skor och hon sa att när det gäller så pass fin kvalitet som ecco är det inga problem att ärva. Om inte barnet innan gått extremt snett eller så, men då ser man det på sulan. Hon skulle inte rekommendera att man ärvde billiga skor (typ 300:- skor)

• Needy

jag gillar Ecco eller Viking..vill ha en nättare sko.

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • xxJessikaxx

Tack för alla svar.
    THRI1972, jag tänkte som du, att det kanske funkar att köpa en "mellan-dyr" sko och kombinera med en ullstrumpa men då vill man ju ha en riktig ullstrumpa och inget syntetmaterial och de kanske också kostar en slant?
    Kauma som jag tror de heter som jag är sugen på skall man inte ens ha ngn socka i enligt tjejen i butiken, för de är nog varma ändå och skulle vara ganska precisa i storlek, alltså behövs inget extra utrymme för extra-strumpa eller så.
    Skall kolla lite på Ecco-modellerna också, men spontant känner jag nog att jag tror jag satsar på en dyrare sko. Vill dock helst ha modell utan en massa spännen och kardborrband, alltså som en hel sko man trär i foten i, har bäst erfarenhet av dem och tycker de sitter bäst. Skall sova på saken :)

• xxJessikaxx

Jag har nu köpt ettpar Ecco light tror jag de hette på Tradera för 400 kr, ordinare 599 tror jag det var. Enligt beskrivningen var de så gott som nya och endast använda 3 ggr. Vi bor ju uppe i norr där det kan bli ganska kallt så jag kände att ettpar rejäla skor är värt att investera i. Kuoma-paret som jag kollade på är ju inte vattentäta så jag valde bort dem.

• Kirste

Kuoma skor rekomenderar jag, min son har haft dessa skor sedan 6år tillbaka. Behövs inga extra sockar.

• Kirste

Kuoma är vattenavisande, impregnerar man dom så är dom lika bra som Ecco

• LillaÄrtan

Kuoma har vi köpt i år igen åt dottern. KANONSKOR!
    Smidiga, lätta & supervarma när i norr!

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • LillaÄrtan

Oj ser att TS redan köpt skor.. SORRY!!

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
Svar på tråden Skor till en 1 1/2-åring