• Anonym (mamma)

Knipsa tungsträngen?

Min son ska knipsa tungsträngen pga av dåligt tal.

Är det någon som har erfarenhet av det? Bra eller dåliga?

• Svar på tråden Knipsa tungsträngen?
  • marmelad

min dotter gjorde det när hon var strax under året. när vi var hos doktorn och kollade upp det hela så sa han att det inte skulle påverka talet, men de knipsade ändå. vet inte om det var så att det var tillräckligt "långt" för att det inte skulle påverka talet, men att de knipsade ändå, för att slippa göra det senare kanske. det var ju ett snabbt och enkelt ingrepp. men hon blev jättelessen och helt hysterisk av situationen att bli "fasthållen" under narkosen. och tyvärr så blev såret infekterat efter någon dag. hon fick medicin och sen blev det toppen. hon pratar som en kulspruta, inte helt rent, men honär ju bara 21 månad.

• Anonym (mamma)
    marmelad skrev 2007-09-28 16:35:46 följande:
    min dotter gjorde det när hon var strax under året. när vi var hos doktorn och kollade upp det hela så sa han att det inte skulle påverka talet, men de knipsade ändå. vet inte om det var så att det var tillräckligt "långt" för att det inte skulle påverka talet, men att de knipsade ändå, för att slippa göra det senare kanske. det var ju ett snabbt och enkelt ingrepp. men hon blev jättelessen och helt hysterisk av situationen att bli "fasthållen" under narkosen. och tyvärr så blev såret infekterat efter någon dag. hon fick medicin och sen blev det toppen. hon pratar som en kulspruta, inte helt rent, men honär ju bara 21 månad.
    Oj redan så tidigt... Finns det några risker med ingreppet? Att något kan gå fel?
  • Lindenskan

Min son var 7 månader när dom klippte hans sträng. Hans var så kort att han inte hade kunnat slicka på en glass, än mindre slicka sig om läpparna. När tösen föddes såg jag att även hon hade det. Då vi låg kvar på östra 3 veckor med henne, tog dom det direkt. Dom sprayar lite bedövningsspray...låter detta verka nån minut och sen gör dom klippet, det går jättesnabbt. Det kan blöda lite, men en isglass löser det. Hade dom inte gjort detta hade inte nått av mina barn kunnat talat ordentligt.
    Men visst e de konstigt att båda barnen får samma "fel"

• kurteva

Gjorde det när jag var 12, f-n vad ont det gjorde. Var ganska öm eftteråt så det där med att "stretcha" tungan som man fick order om blev inte så mkt gjort.

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
  • Anonym (mamma)
    kurteva skrev 2007-09-28 16:48:28 följande:
    Gjorde det när jag var 12, f-n vad ont det gjorde. Var ganska öm eftteråt så det där med att "stretcha" tungan som man fick order om blev inte så mkt gjort.
    Men du talar bättre?
  • Anonym (+++)

Min son klippte tungbandet i somras, när han var tre år och fyra månader. Det utfördes under narkos och det gick jättebra! Hade inga problem efter. Han var jätte stolt efteråt, och ville visa alla att han "klippt tungbandet". Talet har blivit mycket bättre, de var förvånade på dagis när han började efter sommarlovet. Vet dock inte om det var pga av det, eller om det hade blivit bättre ändå. Skönt iaf att det är gjort.

• Anonym (C)

Gjorde det när jag va ca 6-7 år. skulle ändå bli opererad i munnen, dra ut nåna tänder o så för de växte knasigt,

min mamma kunde inte amma mig när jag va liten. men nu e d bra,

va så kort att jag inte kunde få upp tungan i gummen eller slicka mig på  tänderna.

• kurteva

Hade inga problem med talet innan. Var på en koll eftersom jag ev skulle få tandställning och då kom de på att jag inte nådde med tungan till de bakre tänderna och sen klippte de.

Kom hem till mamma och grät efteråt och hon blev skitarg eftersom hon inte fått veta ngt innan.

Hur kan mamma veta allt hon varnar mig för?
  • JoaLi

Min första son tyckte de hade kort tungband, så de klippte när han var ungefär 6 månader, lite bedövningsspray, sen ammade han direkt efter ingreppet, bara ett kort skri sen var det bra, :) upplevde aldrig att han grinade järnet...
    Lycka till.

• Mijjo

vi har flera barn som behövt klippa tungbandet,, dom har gjort det på bvc med bedövningsspray när barnen varit max nån månad gamla,,

• Mijjo

vi har flera barn som behövt klippa tungbandet,, dom har gjort det på bvc med bedövningsspray när barnen varit max nån månad gamla,,

• Ellah

Jag fick det gjort när jag var 9-11 år gammal. Hade kort sträng men inga direkta problem med talet, de gjorde nog det för säkerhets skull ändå.

Det gjordes hos tandläkaren, fick bedövning och sedan snittade hon. Kändes inget under själva ingreppet, fick sedan en "tampong" typ under tungan, det blödde ju ganska mycket. Lite senare då bedövningen släppte gjorde det givetvis ont, mest kommer jag ihåg att det kändes som om tungan vred sig.

Hur som helst, inget jag mår dåligt av idag, talar normalt, kan hånga vilt och hela den biten.

Svar på tråden Knipsa tungsträngen?