• SweSent

Klibbiga klisterrester på plast

Ni vet hur standardfodralen till såväl DVD-filmer som Konsoll-spel ser ut. Först plastfodral, sedan pappersomslaget och ytterst är det genomskinlig mjukplast som skyddar omslagsbladet.

Så kommer man hem från affären med sin nya DVD eller sitt nya spel och finner något tråkigt klistermärke eller varför inte prislappen, påklistrad mitt på fronten...

Då finns det de välsignade klistermärkena/prislapparna där det räcker att nagla lite i kanten och sedan dra medan man hör hur lappen släpper från plasten och man tar ett djupt andetag av lättnad.

Men sedan har vi dessa nedriga lapparna som måste varit speciellt framtagna för att verkligen ALDRIG släppa taget! Naglar lite i kanten... drar... och skraatch, man drar av klistermärket så det filéas några milimeter in och allt klister sitter kvar på plastomslaget. Drar i en ny kant... å en ny och en ny - till allt som är kvar är vitt ludd och klister.

NU TILL MIN FRÅGA;

Känner någon till något underbart medel man kan använda för att få bort sådant fastklamrande klister? Själv har jag provat med klinisk bensin, diskmedel, köksrengöringsmedel, tvål och lite andra misslyckade medel men fodralerna förblir klistriga och fula. Vågar inte prova med svinto o liknande då jag ej vill repa omslagsplasten.

STOOORT tack till någon som kan hjälpa mig med dessa sura klistermärken/prislappar!

• Svar på tråden Klibbiga klisterrester på plast
  • Clio

kemisk bensin och ett rakblad

• Catz

Man brukar säga att fett tar bort fett. Jag brukar använda margarin. Prova!

• Catz

Alldeles underbar beskrivning av problemet, förresten

• Hitta Nemo

Köp ett nytt fodral och flytta över skivan och omslagsbilden till, brukar inte kosta så många kronor. Det hade jag gjort istället för att testa med diverse trix som kanske ändå inte funkar.

Svar på tråden Klibbiga klisterrester på plast