• gosmurfis

Sendrag i vaderna

Hej !!! hur många får hemskt mycket sendrag i vaderna under nätterna så att ni vaknar av det och vet inte vad ni ska ta er till. Några tips man kan göra för att minimera det....????

• Svar på tråden Sendrag i vaderna
  • penny74

Har samma problem och har hört att det är brist på magnesium som ger "kramp". Vet inte om det stämmer!

• cloudberry79

Det händer mig också, det gör verkligen skitont, men jag har lärt mig att snabbt trycka hela fötterna mot väggen (har börjat sova med fötterna mot väggen ) så går det snabbt över.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Isa75

Kan bero på vätskebrist också. Drick mycket vatten och stretcha.

• UWO BaraJag

Äta bananer fick jag höra när jag var gravid. Har bara haft det när jag väntat tvillingar.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Tjomsan

Tror det är bebisen som trycker på någon nerv när du ligger. För visst är det alltid i samma ben? Det var det för mig i alla fall. Vaknade ofta med ett vrål och gubben trodde det var dags att åka in på BB...

• Lussekatten87
    när jag ligger och sover brukar jag få hemska kramper i vaderna!! försök ställa dig upp och sätt ner foten i golvet så brukar det släppa omedelbart!
    ~Vecka 23~
  • mrsjling

Jag brukar flexa foten hårt så går det över direkt. Men visst gör det ont när det slår till!

• UWO BaraJag

För mig hjälper inte flexa med fötter el dyl. Jag har som knep att tänka på något helt annat, och gärna något engagerande, än just krampen. Inte alltid så lätt. Men typ fundera över namnkriget man har angående barnet/barnen, räkna takplattor i taket, blommor på tapeten osv...

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • helenajoanna

Samma här, helt galet! Brukar vakna mitt i natten med ett skrik, och sambon får försöka böja tillbaka/stretcha foten till rätt läge igen. Själv kan jag inte då vaden fått kramper!! Jätteläskigt...

• gosmurfis

Tack för alla svar!!!! Har oxså fått höra att man ska drika mycket vatten som jag inte gör så det får jag börja med, kan inte heller flexa upp foten utan måste alltid ställa mig upp för att det ska gå över, strechta gör jag varje kväll hjälper ibland.

• jezca

Jag fick började få hemska sendrag runt v:23 och var spänd i vaderna hela tiden. Min barnmorska sa att det kan bero på kalk brist och rekomenderade mig att äta kalk tabletter, vilket jag har gjort och har inga kramper längre.

gosmurfis skrev 2007-09-28 20:18:35 följande:
    Hej !!! hur många får hemskt mycket sendrag i vaderna under nätterna så att ni vaknar av det och vet inte vad ni ska ta er till. Några tips man kan göra för att minimera det....????
  • Frijon

Jag fick tipset att om man duschar på kvällen så ska man avsluta med att duscha hälsenorna så kallt man kan så länge man orkar. Det ska tydligen sätta fart på blodomloppet och minska kramperna.

• Malia75

Jag käkar också kalktillskott och kramperna har försvunnit.

• 2Twin

Käka mer salt på maten. Det hjälper mot sendrag.

• Videunge

Har oxå det besväret.. får ta o prova med mer vatten, magnesiumtillskott, kalktillskott, duscha vaderna med kallt vatten.. bra att det finns alternativ!

• Tinsel

hihi, oj vad många huskurer! Jag har varit med om samma sak och det gör ju så otroligt ont! Har haft kramp eller sendrag förr, men det har ju inte varit något som ens LIKNAR det här.

Tack och lov inte fler än tre gånger hittills. HUA!

• synthetic

Det man inte ska göra är köra foten NERÅT.. du ska flexa den uppåt.. dra emot för då släpper det för mig

♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥ xarisma.blogg.se/
  • JosefineB

Gå på tå tio minuter varje dag.

• ickeus

Jag har lagt en tjock kudde under vaderna och så länge som benen håller sig på kudden så har jag sluppit vakna med sendrag!

• Med grynet i magen

Drick mycket under hela dagen, ha fötterna högt och drick ett eller två stora glas tonic water innan du lägger dej - enligt min BM är det kininet i tonic vattnet som hjälper (man får gå upp och kissa då istllet förstås, men det hjälper faktiskt lite mot kramperna).

Svar på tråden Sendrag i vaderna