• Knoza

Vad kostar det att dela ev ett rum?

Vi har ett stort vardagsrum som vi skulle vilja dela av till två sovrum. Någon som har en aning vad det kan kosta? En vägg, två dörrar och kanske någon mer liten vägg?

• Svar på tråden Vad kostar det att dela ev ett rum?
  • En glad tjej

Ett par tusen kanske? Vi håller på att dela upp rum nu och vi ska visserligen ha nytt golv, innertak mm och vi tippar på att det kommer kosta runt 5000 kr.

• mainecooner

En dörr kostar väl runt 500kr styck så redan där är du uppe i 1000kr.
    sedan ska man ha dörrfoder, gipsskivor, spackel, tapeter/målarfärg, lister, reglar osv.

Vi tog nyligen ner en sådan mellanvägg och den var inte fastsatt på ett permanent sätt utan fastspännd mot tak/golv.

Jag skulle räkna med ca 3-4000kr.

• Knoza

Vad tror ni att det kostar om en firma ska göra det?

• Hansarna

Alldeles för mycket skulle det kosta med en firma.

Vi satte nyligen in nya dörrar.
    Dörrar 599st
    Dörrkarmar m tröskel 460st
    Dörrfoder 150/ dörr
                                             Så bara 2 dörrar blev ca 2400 (köpt på Coop)

• Hansarna

*L* Har faktiskt ingen aning om vad det skulle kosta. Men jag gissar på att en snickare iallafall tar 300 spänn i timmen.

Här hemma gör vi allt själva. Och som tur är så är ju svågern snickare och hjälper oss med det vi inte klarar själva

• Knoza

Vi är inte så händiga av oss, så vi tar gärna hjälpa. Undra hur många timmar de behöver på sig då?

• mainecooner

Man brukar kunna söka reda på hantverkare via tex vi i villa och sedan be om en offert.

Det finns även annonser på blocket.

• Knoza

Jag ska kolla. Tror ni att det kan röra sig om 20000 eller mer? Vill ha lite koll.

• Hansarna

Som mainecooner skrev.
    Hör av er till olika firmor och be om en kostnadsfri offert.
    Och kolla med många olika. Priset kan skillja MASSOR från firma till firma

• Butterscotch

Om ni kan göra alla inköp så att allt som behövs finns på plats, och sen fixa ytskikten själva (spackla och måla/tapetsera), kan jag inte tänka mig att det tar så himla lång tid. Vi har precis byggt fritidshus och jag skulle gissa att vi, om vi gjorde det själva, skulle behöva max en helg eller 16-20 timmar. En hantverkare bör klara det lite snabbare.

Svar på tråden Vad kostar det att dela ev ett rum?