• Nitto

Kan 7 månaders äta ägg?

Har en lite undring om ägg.
    Våran pojk är 7 månader, kan han äta ägg, och i så fall både vitan och gulan eller bara en av dom?

Tacksam för svar / Lars

• Svar på tråden Kan 7 månaders äta ägg?
  • jen82

Ja, det ska vara ok. Enligt min BVC-sköterska i.a.f. Enligt henne kunde man introducera ägg, när barnet hade fått smaka, grönsaker och kött. Därefter kom fisk och ägg. Sist men inte minst frukten.

• Canan

Det går bra så länge det inte är stekt (dom tål ju inte stekytan). Koka eller "stek" i micron.

• Googels

Jo, det går bra så länge både gulan och vitan är ordentligt tillagad, så hårdkokt ägg eller ordentligt kokt äggröra ska gå bra.

• Lola Jämtland
    Googels skrev 2007-09-29 00:12:45 följande:
    Jo, det går bra så länge både gulan och vitan är ordentligt tillagad, så hårdkokt ägg eller ordentligt kokt äggröra ska gå bra.
    Varför ordentligt tillagad?
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • morsigne

jag kokar ägg till mig själv och manen då får lillpojken smaka han var 6 månader i första tiden

• Skogsjäntan

Det går bara bra! MEN tänk på att har du äggallergi hos dina/pappans närmsta familjemedlemmar så är det bra att vänta några månader till.

• Googels

Lola Jämtland skrev 2007-09-29 00:14:05 följande:

Varför ordentligt tillagad?
    Jag kommer inte riktigt ihåg, men det kan har varit för att minimera salmonella risk. Vet bara att jag läst på lite olika ställen att det skulle vara så.
  • Lola Jämtland
    Googels skrev 2007-09-29 23:05:48 följande:
    Lola Jämtland skrev 2007-09-29 00:14:05 följande:Jag kommer inte riktigt ihåg, men det kan har varit för att minimera salmonella risk. Vet bara att jag läst på lite olika ställen att det skulle vara så.
    Fast svenska ägg innehåller inte salmonella.
    Det är fritt fram för alla att äta råa ägg ju.
    //Blir det nånsin våran tur.....
Svar på tråden Kan 7 månaders äta ägg?