Latentfasen? m.m
Ringde förlossningen förut o fråga lite om mina värkar o så...
Dom hade då pågått i 5 timmar... regelbundet me fem minuters mellanrum... o två BM:ar sa att jag va i latentfasen.. men de kan dom väl inte veta säkert utan undersökning? eller?
nu har värkarna pågått i 8 timmar ungefär.. får mer sammandragningar då jag rör mig.. e de bara förvärkar då ?
har inte riktigt hajjat skillnaden i språk mellan olika värkar.. bara känslan
Jag skulle ringa vid nio igen om de inte hade avtagit me värkarna... så skulle jag komma upp på kontroll o sen få nått att sova på om de inte satt igång då.. o då antagligen vill dom ha mig kvar där över natten.. men de vill inte jag... då låter jag hellre bli o åker upp o sover hemma istället o åker upp om de verkligen e dags att föda...
behövs kanske ingen kontroll.. han rör juh på sig därinne iaf
De här hitta jag på babybooms sida... låter lite mkt för att jag skulle va där nu.. men jag vet inte...
Latentfasen
Latentfasen varar fram till dess att den yttre livmodermunnen öppnats till 3-4 cm och det är den längsta fasen men också den som är den lindrigaste. Vissa kvinnor kan till och med sova sig igenom den här delen och känner inte av den alls.
Till skillnad mot förvärkar så kommer förlossningsvärkarna inte plötsligt utan mer smygande. Intensiteten brukar inte vara mycket värre än mensvärk. Du kan fortfarande fråga dig om det verkligen är förlossningsvärkar eller om det ?bara? är förvärkar.
Den här delen av förlossningen är man oftast hemma. Snart märker du att det är något på gång och intensiteten ökar lite efterhand. Försök att vila i rörelse under den här delen. Inte bränna ut dig mentalt och springa runt och känna efter varenda värk, utan kanske städa av det sista eller ägna dig åt lite egenvård. Rörelse är alltid bra för att föra förlossningen framåt.
I genomsnitt varar den här delen 8-9 timmar för förstföderskor och kanske en 4-5 timmar för omföderskor. Men det är endast genomsnittlig tid och stora variationer kan förekomma. En bra regel är att alltid åka in till förlossningen ifall du har så ont så du inte kan prata dig igenom en värk.
babyboom.nu/guider/GFAQ2/Dags.html