• jellona0507

Hur få bort röd färg ur håret?

Har haft rött hår sen jag var 12år, dvs i 9år! Och har nu tröttnat rejält!
    Försökte färga över med brunt i förrigår, men det gjorde ju den röda färgen bara mörkröd.
    Vill ha ljusare färg, är ljusblond från början. Dock är naturliga hårfärgen råttfärgat nu.

Vad har ni för tips?
    Ska man bleka först? Eller fortsätta färga över?

Minya har blivit storasyster, Engla föddes 28/8-07!
  • Svar på tråden Hur få bort röd färg ur håret?
  • Miss Love

Bruna toner innehåller rött pigment så det är därför håret blir rödare. Du kan ju alltid rådfråga din frisör vilken färg de rekommenderar.

• LML

Blek inte. det blir oranget. då måste du bleka flera ggr o det sliter fan på håret. Har du råd så gå till en frisör.
    Vänta annars tills d messta gått ur o försök tona håret i ljusare nyanser. Tar ett bra tag tyvär, men blekning är inte hälsosamt för håret. (har själv klippt av mitt ganska rejält för att blekningen gjort mitt hår till tugummi)
    Lycka till

• Miss Love

Tänk bara på att det inte är bra för håret att färga och bleka för mycket då kan håret bli så sprött och slitet att det går av.

• jellona0507

Jag hade ca 8cm utväxt nu innan jag färgade brunt, så utväxten är brun! Resten är brunrött. Är verkligen så less på det röda. Har ganska mellan långt hår nu, ner till axlarna, eller ja, lite längre. Så vill inte klippa kort heller. Får helt enkelt klippa håret regelbundet, så det röda försvinner sakta men säkert.

Ska ALDRIG mer färga rött!

Minya 050727 & Engla 070828
  • Miss Love

Jag tycker du ska gå till en frisör då kan de säkert lägga slingor i ditt hår så det ser bättre ut.

• klyftpotatis

Det som nog rekommenderas är att du går till en frisör, men annars kan man prova att lägga i ljusa (blonda) slingor... Min dotter går frisörlinjen och hon färgade förra året sitt hår mörkbrunt och är ljusblond i sig själv. Då hon sen ville vara blond igen, så la hon i slingor var 4:e vecka och efter ett tag var hon blond igen. Det sliter ju dock ganska mycket på håret att hålla på och färga det, men om du inte är alltför mörk så behövs ju kanske bara en eller två gånger. Hon gjorde likadant på sin moster som också var röd/brunhårig och hon blev också fint blond igen med hjälp av slingor. Wellas produkter brukar vara bra om man skall göra egna slingor, dock brukar de få sitta i lite längre än vad det står så det inte blir "kissgult" men det är ju olika på olika hår, så man måste läsa beskrivningen noga och kolla på en slinga hela tiden.. Satsa iallfall på en lite dyrare slingfärg och välj ingen billig sort för det brukar bli dåligt resultat... LYcka till!!

• jellona0507

så här såg håret ut innan, har alltid använt wellas pure red, intensiv röd.

Ska gå och snacka med frisören idag. Hoppas denne kan hjälpa mig. Annars får jag testa ljusa slingor. Gillar wellas pridukter.

• ming

Du kan ju göra en avfärgen (starkaste blekningen i butiken), och sedan färga över det, så länge du har bra kvalité på håret.

• jellona0507
    ming skrev 2007-09-29 21:17:20 följande:
    Du kan ju göra en avfärgen (starkaste blekningen i butiken), och sedan färga över det, så länge du har bra kvalité på håret.
    Jag har väldigt starkt hår. Tror jag räddade håret nu när jag väntade med att färga håret ett halvår. Kanske borde testa avfärgning, sen kolla hur resultatet blir, och sen färga det mellanbrunt. Ljusbrunt kan jag nog lägga på hyllan, för antar att röda färgen inte kommer försvinna helt?
  • elinvd

Mitt hår såg ungefär ut som ditt, lite mörkare röd bara. Jag gick till flera olika frisörer och dom sa att jag fick låta det växa ur istället, för rött är jättesvårt att få bort. Det va ett år sen ungefär. och under tiden har jag färgat det brunt ganska ofta så att det röda inte syns så mkt.

Don't let other people determine your future
  • ming
    busfrö86 skrev 2007-09-29 21:30:25 följande:
    Jag har väldigt starkt hår. Tror jag räddade håret nu när jag väntade med att färga håret ett halvår. Kanske borde testa avfärgning, sen kolla hur resultatet blir, och sen färga det mellanbrunt. Ljusbrunt kan jag nog lägga på hyllan, för antar att röda färgen inte kommer försvinna helt?
    Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med rött, men all hårfärg har ju antingen röd eller svart pigment, och de flesta håren går ju att bleka. Och färgar man sen över det skulle jag tro att det röda inte kommer att synas.
Svar på tråden Hur få bort röd färg ur håret?